Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Sociaal professional wordt monddood gemaakt

‘Kennis en vaardigheden doen in het vak van sociaal professionals zeker niet onder voor houding.’ Dat vindt Lou Repetur, senior projectleider en onderzoeker bij Movisie, in reactie op Gert Schout. De onderzoeker van het VU Medisch Centrum stelde eerder op deze website dat sociaal professionals anders moeten gaan werken. ‘We hebben geen experts nodig, maar mensen met zelfrelativering en humor.’
1-sociaal-professional-iStock.jpg
‘Natuurlijk hebben we professionals nodig met humor

Repetur: ‘De titel van het artikel, “Sociaal professional moet niet de held zijn”, triggerde me. Maar al in de inleiding kwam ik in de problemen. Gert Schout stelt dat we geen experts nodig hebben, maar mensen met zelfrelativering en humor. Hoezo is dat een tegenstelling? Natuurlijk hebben we professionals nodig met humor, een warme persoonlijkheid en allerlei andere houdingsaspecten. Maar dat betekent toch niet dat je als sociaal professional geen kennis hoeft te hebben? Ik ervaar dat ik als maatschappelijk werker, kenniswerker en onderzoeker geraakt wordt door die stelling.’

Kennis en vaardigheden

Repetur wil te allen tijde bestrijden dat kennis en vaardigheden onderdoen voor houding. ‘Als het alleen om de juiste houding gaat, kan ik ook naar mijn buurvrouw met mijn problemen. Ze is heel grappig en het klikt enorm tussen ons. Maar ik wil ook een hulpverlener die weet welke interventie aansluit bij mijn probleem. Een professional heeft dus ook kennis nodig.’

Het gaat er niet om dat gemeenten het nu voor het zeggen hebben in plaats van het rijk. Het gaat er om dat professionals anders gaan werken. ‘We hebben geen experts nodig, maar mensen met zelfrelativering en humor.’ Dat stelt Gert Schout. Lees meer >>

Bouwstenen

Uiteraard is de houding van de hulpverlener wel een belangrijk aspect in het traject. ‘Er zijn vier bouwstenen in het fundament van het huis van de sociaal werker: vakkennis, visie op mens en samenleving, persoonlijke kwaliteiten en samenwerken in lokale context. Die bouwstenen moeten we uitdragen. We willen als sociaal werkers niet gezien worden als zelf relativerende, bescheiden en grappige personen met een sterk ego. We willen gezien worden als iemand met een enorme visie en vakkennis, die goed kan samenwerken en die beschikt over persoonlijke kernkwaliteiten. Daar kunnen de eigenschappen die Schout noemt, zoals zelfrelativering en humor, natuurlijk ook onder vallen.’

Radicalisering

Bovendien stelt Repetur dat als de sociaal professional wordt neergezet als iemand die bescheiden moet zijn en humor moet hebben, we het werk én het belang van de sociaal professional tekort doen. Volgens haar registreerden veel sociaal professionals al lang dat mensen radicaliseerden voor ze ergens anders in beeld kwamen en zien ze bij voorbaat al in welke wijken de tweedeling groeiende is en met welke kinderen het niet goed gaat.

Signaleren

Repetur: ‘Dat zijn we nu monddood aan het maken. Gemeenten zetten steeds meer ambtenaren in die het werk van bijvoorbeeld opbouwwerkers overnemen met als idee dat wanneer de werker dichtbij staat, je er al bent. Maar dat is niet zo.  We zitten nu in een gepolariseerde samenleving. Sociaal professionals zijn in staat voortijdig te signaleren. Vanuit hun kennis en expertise. We moeten ons er hard voor maken dat dit niet verloren gaat en iets doen aan de beleidsmaatregelen die niet goed uitpakken. Want met de goede sociaal professionals, zal er minder polarisatie zijn.’

Traumabehandeling

Ondanks dat hun meningen bijna recht tegenover elkaar staan, gaat Lou Repetur ervan uit dat Gert Schout het wel met haar eens zal zijn. ‘Gert Schout probeert de rol van de sociaal professional te relativeren vanuit zijn deskundig kader. Maar dat is niet het deskundig kader van de hele samenleving. Als maatschappelijk werker heb ik gewerkt met de slachtoffers van loverboys. Eén van de meest succesvolle manieren om slachtoffers van loverboys binnen te halen, is een wederzijds sollicitatiegesprek. Jij moet kijken of de hulpverlener bij jou past, wij moeten kijken of we je kunnen helpen. We gaven de slachtoffers de mogelijkheid om nee te zeggen. Dat gaf hen een gevoel van eigen regie en dat werkte. Dus ik snap wat Gert Schout zegt en dat de houding van de professional belangrijk is. Maar als er na die intake een professional zit die goed weet te relativeren, maar niet nadenkt over traumabehandeling, kan het meisje heel leuk en lang in contact blijven met een hulpverlener, maar dan bereik je nooit waar ze voor komt. Ik kan me niet voorstellen dat Gert Schout dit niet met mij eens is.’

Evidence based

Over één ding zijn Lou Repetur en Gert Schout het in elk geval wél eens: standaardoplossingen werken niet. Repetur: ‘Als we in een keurslijf worden geplaatst, waarin we niet flexibel kunnen zijn, schiet het evidence based werken zijn doel voorbij. Het is niet zwart-wit, maar en, en, en. Dat is het vak van de sociaal professional, waar wij voor staan. Gelukkig zit de databank sociale effectieve interventies vol met interventies die sociaal professionals kunnen helpen met onderbouwd maatwerk leveren. De tijd dat interventies geen ruimte boden voor flexibiliteit, is passé.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.