Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Religie geeft migrantenouderen kracht: hoe benut je die bron bij eenzaamheid?

Taalbarrières, langdurige armoede, culturele gebruiken. Van alle ouderen in Nederland voelen degene met een migratieachtergrond zich het meest eenzaam. Tegelijkertijd vinden ze het moeilijk hierover te praten. Tijd nemen voor een kwalitatief goed gesprek is essentieel. Maar hoe herken je eenzaamheid bij deze groep en hoe kun je ze het best bereiken? Onderzoeker Hanan Nhass over een cultuursensitieve aanpak van eenzaamheid.
Onderzoeker Hanan Nhass spreekt op het Jaarcongres Eenzaamheid over een cultuursensitieve aanpak van eenzaamheid. 'Houd er ook rekening mee dat ouderen met Marokkaanse achtergrond niet één woord voor eenzaamheid hebben. Ze gebruiken El-Kant, een term die staat voor een spectrum aan gevoelens: van sociale eenzaamheid en verveling tot ernstige emotionele eenzaamheid en geestelijke benauwdheid. Je moet de context van de oudere kennen om in te kunnen schatten waar het om gaat.'

Bijna alle ouderen voelen zich weleens eenzaam. Met name als ze beperkt worden door gezondheidsproblemen, afhankelijk zijn van anderen of na het overlijden van hun naasten zijn ze kwetsbaar. Bij migranten spelen ook sociaaleconomische factoren een rol. Nhass: ‘Zo leeft bijvoorbeeld 85 procent van de ouderen met een Marokkaanse achtergrond langdurig in armoede. Bij mensen met een Nederlandse achtergrond is dit 10 procent.’

Maakt een laag inkomen eenzamer?

‘Ouderen met een Marokkaanse achtergrond hebben vaak, naast een onvolledige AOW, een laag of geen pensioen. Dit zit iets ondernemen in de weg, geeft stress en brengt soms een ongezonde leefstijl met zich mee. Dit heeft weer invloed op hun lichamelijke en geestelijke gezondheid. 3 op de 10 ouderen met een Marokkaanse achtergrond heeft ernstige psychische klachten, tegen 1 op de 16 ouderen met een Nederlandse achtergrond.

Dat ze in de slechtste huizen en buurten wonen, de Nederlandse taal niet goed beheersen en mede daardoor minder gebruik kunnen maken van formele hulp en minder culturele affiniteit hebben, helpt ook al niet. Om gevoelens van eenzaamheid te voorkomen heb je een gevarieerd netwerk nodig. Ouderen met een migratieachtergrond hebben dit vaak niet. Het bezoek en de hulp van hun kinderen en kleinkinderen staat centraal. Maar deze familiezorg staat in Nederland onder druk omdat hun kinderen vaak werken en daardoor minder tijd hebben voor mantelzorg.’

Speelt gender een rol bij eenzaamheid onder migrantenouderen?

‘De meeste onderzoeken geven geen verschil aan. In mijn onderzoek heb ik wel duidelijk genderverschillen gezien. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de remigratiewens. Bij veel migrantenouderen speelt de vraag of ze in Nederland blijven of terug zullen gaan naar hun geboorteland. Vaak willen mannen wel terug terwijl vrouwen liever bij hun kinderen en kleinkinderen blijven. Ook vrezen vrouwen een verslechtering van hun sociale positie omdat ze in hun herkomstland minder vrijheid voelen. Soms gaan mannen alleen terug. Dat betekent het einde van hun huwelijk en meer risico op eenzaamheid voor de vrouwen die achterblijven.’

Het gevoel van ‘erbij horen’ en ‘ertoe doen’ is voor ieder mens een basisbehoefte. Maar de cijfers zijn alarmerend: in Nederland voelt bijna de helft van de volwassenen (48 procent) zich eenzaam. Onder jongeren tussen de 16 en 25 jaar voelt 1 op de 4 zich zelfs ‘erg eenzaam’. Waar kunnen sociaal werkers een verschil maken? In het dossier praten over eenzaamheid vind je tools, visies en uiteraard tips.

Hoe gaan migrantenouderen met eenzaamheid om?

‘Religie is voor hen een duurzame krachtbron. Daarbinnen is eenzaamheid bespreekbaar. Tegelijkertijd maakt religie het ook moeilijker eenzaamheid te onderkennen. Sommige gelovigen hebben het gevoel zich niet eenzaam te mogen voelen, omdat ze een band met God hebben. We weten uit eerder onderzoek dat religieuze activiteiten als de koran of de bijbel lezen, mogelijkheid biedt voor contemplatie en een secure attachment to God. Dit kan eenzaamheid voorkomen. Ook vinden veel migrantenouderen steun bij elkaar in de moskee of de kerk omdat ze daar sociale steun ontvangen en geven.’

Hoe kun je migrantenouderen bereiken?

‘Ga naar plekken waar ze al komen, sluit aan bij bestaande groepen en betrek sleutelpersonen erbij. Groepsvoorlichting geven over fysieke gezondheid is een goede binnenkomer. Zodra je het vertrouwen hebt, kun je welzijn en mentale gezondheid bespreken. Communiceer wat de omgangsregels zijn in de groep. Dat iedereen zich veilig voelt, is belangrijk. Vraag ook of er mensen ontbreken in de groep en waarom. Veel vrouwen zorgen voor hun man en zijn daarom aan huis gekluisterd. Stel ze financieel in staat te komen en zorg eventueel voor vervoer of respijtzorg. Als je het vertrouwen hebt, kun je mensen eventueel ook thuis bezoeken.’

Hoe bespreek je eenzaamheid met migrantenouderen?

‘Vaak kan dat alleen indirect. Vraag bijvoorbeeld eerst hoe hun dag eruitziet. Vragen naar wat zij zelf willen, vinden ze moeilijk, omdat ze geen idee hebben wat het aanbod is. Bovendien hebben ze er vaak niet over hoeven nadenken. Je kunt wel vragen waar ze blij van worden en laagdrempelige cultureel-sensitieve activiteiten aanbieden zoals koken wat zij lekker vinden, begeleid door mensen die kennis hebben van deze ouderen en hun taal spreken.’

Lees meer interviews met interessante sprekers over eenzaamheid met de gratis online nieuwsbrieven van Zorg+Welzijn, hét vakmedium voor professionals in het sociaal domein.>>

Wat is belangrijk in de aanpak tegen eenzaamheid?

‘Dat je echt tijd neemt en een kwalitatief goed gesprek voert, is essentieel. Schakel eventueel een tolk in of iemand die een brugfunctie kan vervullen. Wees je ervan bewust dat verworvenheden die verbonden zijn aan successful aging zoals actieve betrokkenheid bij het leven, hoge cognitieve en fysieke capaciteiten en een lage waarschijnlijkheid op ziekte, een westerse notie is die niet correspondeert met de beleving van ‘goed ouder worden’ in andere culturen.

Houd er ook rekening mee dat ouderen met Marokkaanse achtergrond niet één woord voor eenzaamheid hebben. Ze gebruiken El-Kant, een term die staat voor een spectrum aan gevoelens: van sociale eenzaamheid en verveling tot ernstige emotionele eenzaamheid en geestelijke benauwdheid. Je moet de context van de oudere kennen om in te kunnen schatten waar het om gaat. De manier waarop ze El-Kant uitspreken is belangrijk. Bij weduwen of mensen die iets moeilijks hebben meegemaakt is de kans op emotionele eenzaamheid groter. Checken en subtiel doorvragen is nodig maar voor een compleet antwoord moet je dus eerst een band met diegene hebben.’

Wat is een goede cultuursensitieve aanpak van eenzaamheid? Dat leer je op het Jaarcongres Eenzaamheid 

Van alle ouderen in Nederland voelen ouderen met een migratieachtergrond zich het meest eenzaam. Taalbarrières, religieuze ideaalbeelden en een taboe rondom eenzaamheid maken het doorbreken ervan vaak bijzonder ingewikkeld. Maar onmogelijk is het niet. Onderzoek laat zien waar deze ouderen behoefte aan hebben. In haar bijdrage op het 8e Jaarcongres Eenzaamheid op 10 april deelt onderzoeker en spreker Hanan Nhass deze inzichten.

Een lezing over:

  • De tekenen van eenzaamheid zijn heel subtiel, het staat niet op iemands voorhoofd. Je moet dus in gesprek gaan om het te ontdekken.
  • Vooral moeilijke onderwerpen worden impliciet besproken. Dat betekent dat je dus moet kijken naar de vraag achter de vraag en naar de klacht achter de klacht.
  • Uitleg over de aanduiding El-kant. Dit is een aanduiding voor een spectrum van gevoelens waarmee de geïnterviewde ouderen met een Marokkaans-islamitische achtergrond zeggen zich verveeld te voelen, maar ook neerslachtig en geestelijk benauwd.

Lees hier het volledige programma van het Jaarcongres Eenzaamheid en bestel kaarten. 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.