Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Oranje Fonds Zomerscholen: oppepper voor kinderwerkers

Het kinderwerk wordt vaak gezien als ‘een beetje knutselen’, stelt Froukje Hajer. Onterecht, vindt de adviseur jeugdbeleid rondom Kind, spel en ruimte. Daarom is Hajer blij met de Oranje Fonds Zomerscholen die in september van start gaan: bijscholing speciaal voor kinderwerkers.
Oranje Fonds Zomerscholen: oppepper voor kinderwerkers

‘Er bestaan zoveel mooie projecten in het kinderwerk. Het is idioot dat we die niet meer met elkaar delen’, zegt Froukje Hajer, een van de begeleiders bij de zomerscholen. ‘Voor deze professionals is er nauwelijks bijscholing. En dat terwijl ze de spin in het web zijn in de buurt. Kinderwerkers organiseren naschoolse activiteiten en voorzieningen gericht op de educatie en ontwikkeling van kinderen’, legt Hajer uit. Al spelenderwijs doen kinderen ervaring op die aansluiten op school. ‘Onderwijzers leren ze bijvoorbeeld lezen en rekenen, wij laten ze vervolgens taal beleven.’

Impuls
Speciaal voor welzijnsprofessionals ontwikkelde het Oranje Fonds samen met MOVISIE en Verdiwel in 2008 de Oranje Fonds Zomerscholen. Dit jaar is er voor het eerst ook een editie Kinderwerk. Een week vol actuele methoden, mogelijkheden om ervaringen uit te wisselen en praktijkopdrachten, moet de deelnemers een nieuwe impuls geven. Er wordt ook veel aandacht besteed aan de positionering en profilering van het kinderwerk.

Tweedeling
Hajer is vooral blij met de bijscholing, omdat er een nieuwe tendens gaande is in het werkveld. ‘Met de komst van de Buitenschoolse Opvang (BSO) zijn basisscholen verplicht opvang te regelen voor kinderen van wie de ouders werken. Die activiteiten lijken soms op die van het kinderwerk. Alleen, er zijn ook veel kinderen zonder werkende ouders die niet naar de BSO gaan.’
Als er geen aandacht komt voor deze kinderen, vallen ze buiten de boot. Hajer vreest een tweedeling. Ze pleit dan ook voor meer samenwerking met de BSO. ‘De BSO is een jonge werksoort, terwijl het kinderwerk al veel langer bestaat als onderdeel van het sociaal-cultureel werk. We zouden elkaar veel beter moeten vinden.’

Buurten
Tijdens de bijscholingsweek komen verschillende vragen aan bod: met welke partners kan het kinderwerk samenwerken? Welke voorzieningen passen in bepaalde buurten? En welke kinderen hebben extra aandacht nodig – en hoe? Ook wordt gekeken naar nieuwe ontwikkelingen in het veld.

Volplannen
Hajer ziet in het veld dat de vrije tijd wordt geïnstitutionaliseerd: ouders plannen alle vrije tijd van hun kinderen vol met pianoles, sport en andere activiteiten. ‘Kinderen moeten ook gewoon vrij kunnen zijn, dan doen ze ook essentiële ervaring op. Bij het kinderwerk mogen ze vooral ook lekker spelen.’

Meer informatie over de Oranje Fonds Zomerscholen: www.oranjefonds.nl/zomerscholen

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.

Bron: Foto: Froukje Hajer

1 REACTIE

  1. Tijdens de zomerschool kunnen de kinderwerkers hun kennis opfrissen van de stand van zaken in het kinderwerk, en hun vaardigheden verbeteren om zich optimaal en effectief in te zetten. Als begeleiders zorgen wij voor een leerzame opfrisweek door het uitwisselen van ervaringen, in gesprek te gaan met experts en speelse oefeningen te doen.
    Edith Lindhout, begeleider Zomerschool Kinderwerk 2010.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.