Mechtild van den Hombergh (DOEN): ‘Ik ben dol op sociaal ondernemerschap’

Mechtild van den Hombergh was zeven jaar het energieke gezicht van Stichting DOEN. Nu vertrekt ze naar Kenia om te gaan werken in de internationale samenwerking. ‘Bij ons gaat het om actie en resultaat, niet lullen maar poetsen.’


Restaurant Fifteen, koeriersbedrijf Valid Express, restaurant Freud, hotel

Philadelphia en brouwerij De Praal. Dat zijn voorbeelden van sociale

ondernemingen zoals Mechtild van den Hombergh ze graag ziet.

‘Goede projecten vind ik initiatieven met veel activiteiten, goede

rolmodellen en mensen die zelf de schouders eronder zetten. Ik ben erg voor

sociaal ondernemerschap, daar ben ik dol op. Gewoon met mensen met een handicap

een lunchroom runnen, een restaurant of een hotel. Mensen moeten gewoon mee

kunnen doen.’

FragmentatieMechtild van den Hombergh praat direct en

enthousiast over haar werk bij Stichting DOEN. Want voor sociale fondsen in

Nederland is nog genoeg te doen. ‘Onze samenleving fragmenteert, er is

segregatie tussen bevolkingsgroepen. Ik vind het niet erg dat groepen

Marokkanen, Surinamers of Ghanezen bij elkaar wonen.’

‘Maar het is wel goed dat ze elkaar af en toe ontmoeten, begrijpen of

aanvoelen. Dat ze op een positieve manier met elkaar geconfronteerd worden. Dat

wil DOEN graag financieren, bijvoorbeeld via Community Art-projecten die een

hele wijk op de been krijgen met behulp van culturele activiteiten’, aldus Van

den Hombergh.

‘Maar initiatieven op het gebied van sociale cohesie zijn vaak versnipperd

en de duurzaamheid ervan valt soms tegen. De maatschappij heeft ook een groot

deel van de sociale infrastructuur afgeschaft. Het zijn bijna cliché’s: kerken,

buurtcentra en veel opbouwwerkers zijn verdwenen en daardoor staat ook de

samenhang in de maatschappij onder druk.’

Duurzame initiatievenStichting DOEN is het fonds van

drie goededoelenloterijen: de Nationale Postcode Loterij, de BankGiro Loterij en

de SponsorBingo Loterij. Jaarlijks besteedt het fonds zo’n 32 miljoen euro aan

duurzame initiatieven op het gebied van mensenrechten,

ontwikkelingssamenwerking, natuur en milieu, cultuur, welzijn en sociale

cohesie. Het budget voor welzijn en sociale cohesie omvat een kleine 4 miljoen

euro.

Aan afzonderlijke initiatieven op deze terreinen keert Stichting DOEN

gemiddeld 50.000 euro uit. Hierdoor hebben de programmamanagers hun handen vol

aan het verantwoord besteden van het geld, schetst Van den Hombergh. ‘We hebben

op dat gebied jaarlijks ongeveer vijftig tot zeventig projecten. Daarbij kiezen

we steeds vaker voor meerjarige initiatieven, omdat we ons willen onderscheiden

van andere financiers. Maar organisaties die meerjarig echt grote bedragen

kunnen ontvangen, zijn er niet zo veel.’

U bedoelt dat u geen grote bedragen kunt investeren in de

welzijnssector? Hoezo?‘Fondsen als Stichting DOEN willen graag grote

projecten opzetten. In een versnipperd landschap als de welzijnssector krijg je

niet zomaar 4 miljoen euro weggezet. De meeste instellingen willen eerst een

pilotproject en zijn vaak heel lokaal en niet landelijk gericht. Pas bij

gebleken succes kun je het landelijk uitrollen.’

Het geld goed besteden is überhaupt niet gemakkelijk, aldus Van den

Hombergh. ‘Neem de BurgemeestersPrijs die we jaarlijks toekennen. Daarvoor

bestond dit jaar weinig animo. In totaal 443 burgemeesters konden binnen drie

maanden een project indienen op het gebied van deradicalisering, maar we kregen

slechts vijf voorstellen binnen. Te weinig om de prijs door te laten gaan. En

dat terwijl ze er 50.000 euro mee konden winnen!’

‘De gemeenten doen natuurlijk al veel en hebben daarvoor ook veel geld. Ze

kregen onlangs bijvoorbeeld 28 miljoen van minister Ter Horst voor het tegengaan

van radicalisering. Maar ik denk dat er weinig creativiteit bestaat rond een

thema als deredacalisering.’

Lees het hele artikel in Zorg + Welzijn Magazine nummer 11, 7

november 2007

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.