Versnelling proces schuldhulp door digitale samenwerking

De gegevensuitwisseling tussen schuldhulpverlenende instanties en schuldeisers is al jaren een punt van aandacht. Door het uitblijven van een breed gedragen digitale oplossing worden hulpverleningstrajecten onnodig vertraagd. Een oplossing is dus noodzakelijk. Wat zijn de mogelijkheden? En wat betekent dat voor de schuldenaar, schuldhulpverlenende instantie en schuldeiser?

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs41196-018-0079-6/MediaObjects/41196_2018_79_Fig1_HTML.jpgVolgens cijfers van de NVVK, de branchevereniging voor schuldhulpverleners, melden zich jaarlijks zo’n negentigduizend mensen aan voor schuldhulpverlening. Gemiddeld bedraagt de schuld dan ruim veertigduizend euro, verdeeld over vijftien schuldeisers. Gemeenten zijn conform de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) verantwoordelijk voor schuldhulpverlening. Dit is maatwerk, gezien de diversiteit aan situaties waarin mensen verkeren. Om dit maatwerk te kunnen leveren hebben gemeenten informatie nodig over de situatie van de schuldenaar. Bij het verzamelen van deze gegevens is de schuldenaar de eerste bron van informatie. Schuldenaren hebben in veel gevallen echter niet het overzicht over hun financiële situatie
0
14

Wil je dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen. Wil je dit?

Ben je al abonnee? Log dan in en lees verder

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.