Vakkundig aan het werk: Statushouders en gezondheidsbelemmeringen

Gezondheid kan een belemmering zijn voor statushouders om te participeren op de arbeidsmarkt, maar andersom kan werk of een andere vorm van participatie statushouders juist helpen om zich weer wat beter te voelen. Hoe schat je als klantmanager in wat er speelt en wat de invloed daarvan is op de mogelijkheden om te kunnen participeren en werken en hoe houd je hier in de begeleiding rekening mee?

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

 Het devies is: bespreekbaar maken, signaleren, doorverwijzen en volgen en opvolgen. Uit gesprekken met professionals in drie gemeenten blijkt dat klantmanagers zich bewust zijn van de rol van gezondheid maar dat het in de praktijk niet altijd makkelijk is om hier adequaat op in te spelen.

Voor veel statushouders geldt dat zij niet graag praten over psychische problemen. En signalen duiden is niet eenvoudig. Is gebrek aan motivatie de reden dat iemand moeilijk te activeren is of speelt er iets anders, ook al zegt de cliënt zelf van niet? Bespreekbaar maken van gezondheid is de eerste stap en vraagt de

0
4

Wil je dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen. Wil je dit?

Ben je al abonnee? Log dan in en lees verder

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.