Signalement van het CBS: Gevolgen sociaal leenstelsel voor instroom hoger onderwijs

In 2015 is het sociaal leenstelsel ingevoerd. CBS onderzocht de toegankelijkheid tot het hoger onderwijs na de invoering. Het onderzoek bracht de samenhang in kaart tussen de sociaaleconomische achtergrond en de doorstroom van havo- en vwo-gediplomeerden. Bij havisten lijkt het nieuwe stelstel wel van invloed, bij vwo’ers niet.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

In het onderzoek wordt een vergelijking gemaakt tussen gediplomeerden met ouders in loondienst en gediplomeerden met ouders in de bijstand. Doel is om te onderzoeken of de toegankelijkheid tot het hoger onderwijs gewaarborgd is gebleven na de invoering van het leenstelsel. Eerder is een studie verschenen waarin de studiebeslissingen van verschillende welvaartsgroepen werd onderzocht (Van den Berg & Van Gaalen, 2018). De kinderen met bijstandsafhankelijke ouders vormen mogelijk een extra kwetsbare populatie binnen de laagste welvaartsgroep.

Methode

Het onderzoek is gebaseerd op gegevens uit het Stelsel van Sociaal-statistische Bestanden (SSB) van

0
18

Wil je dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen. Wil je dit?

Ben je al abonnee? Log dan in en lees verder

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.