Maak ‘lastige cliënt’ tot gedeeld probleem

Hoe handel je als een cliënt gedrag vertoont dat je niet begrijpt? Een andere overlegstructuur kan je verder brengen dan ‘meer personeel’, leerden ze in een verpleeghuis in Friesland.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Veel leek de 71-jarige Joris Bennink niet van andere cliënten af te wijken, toen hij net opgenomen was in het verpleeghuis in zijn Friese woonplaats. Bij een fietsongeluk had hij maanden eerder dusdanig ernstig hersenletsel opgelopen, dat hij niet langer zelfstandig kon wonen. Maar snel werd duidelijk dat hij anders op dingen reageert dan anderen: hij werd onrustig, maakte dingen kapot en als iemand daar ‘verkeerd’ op reageerde, werd hij steeds bozer. Wat ze ook probeerden, professionals van het team dat hem begeleidde kwamen er niet achter hoe ze

0
16

Wil je dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen. Wil je dit?

Ben je al abonnee? Log dan in en lees verder

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.