Kwaliteit zorg voor demente ouderen in twee jaar niet verbeterd

De kwaliteit van zorg van demente ouderen in zorginstellingen is er niet beter op geworden tussen 2004 en 2006. Dat blijkt uit het rapport ‘Alles naar wens?’ naar aanleiding van het onderzoek van de Stichting Cliënt en Kwaliteit.
Kwaliteit zorg voor demente ouderen in twee jaar niet verbeterd

Door Esther van Andel – De
href=”http://www.client-en-kwaliteit.nl:80/” target=_blank name=Stichting>Stichting Cliënt en Kwaliteit
deed

in de periode 2004 tot 2007 onderzoek naar de kwaliteit van psychogeriatrische

zorg in meer dan driehonderd verpleeg- en verzorgingshuizen. Meer dan 20.000

familieleden van dementerende ouderen gaven hun mening.

VervelingKnelpunten die in het onderzoek naar voren

kwamen zijn de huiselijke bezigheden. Familie en relatie vinden dat er niet

genoeg te doen is voor bewoners. Ze slapen, eten en gaan weer naar bed.

Ook vindt familie dat er onvoldoende verzorgend personeel is, waardoor de

verzorgende te gehaast aan het werk moet. Dat veroorzaakt onrust bij de

dementerende bewoner. Familie vreest dat het toezicht op de patiënt op die

manier te gering is.

CliëntenradenVerder vragen familieleden zich af in

hoeverre cliëntenraden onafhankelijk te werk gaan ten opzichte van het

management van het verzorgings- of verpleeghuis. Cliëntenraden moeten

familieleden beter voorlichten over het werk dat zij verrichten.

Personeelstekort?

Yvonne van Gilse, directeur van Landelijke Organisatie

Cliëntenraden (LOC), herkent deze problemen in het rapport. ‘De

bevindingen zijn representatief. De vraag is echter of er wel degelijk een

tekort is aan personeel, dan wel de zorg op een betere manier georganiseerd moet

worden.’

‘De resultaten van dit onderzoek zijn naar aanleiding van bevindingen van

familieleden’, beargumenteert Van Gilse. ‘Hoewel personeel zelf ook ervaart

dat de werkdruk hoger wordt en ze tegen de klok aan werken, wil het niet zeggen

dat er onvoldoende personeel is.’

Slechte hygiëneVan Gilse voegt verder toe dat slechte

persoonlijke hygiëne ook een vaak gehoorde klacht is. ‘Dementerende ouderen

worden niet vaak genoeg verschoond. Ook daar is het de vraag of het aan het

aantal personeelsleden ligt, of aan de organisatie.’

Geduldige medewerkersWaar de familieleden van demente

ouderen wel zeer over te spreken zijn, is de geduldige houding van medewerkers.

Ouderen krijgen vaak genoeg de kans om hun verhaal kwijt te kunnen en een goed

gesprek te voeren als zij dat nodig hebben.

Positieve focus
target=_blank name=Actiz>Actiz
, de brancheorganisatie van zorgondernemers,

focust zich juist op de goede berichten van familieleden. Woordvoerder

Jan-Willem Wits zegt: ‘Twee jaar geleden oordeelde de familie de zorg met een

dikke acht, en nu weer. Ze zijn goed te spreken over de gesprekken die demente

ouderen met zorgverleners hebben en dat zij centraal staan. Slechts een op de

drie familieleden vindt dat er onvoldoende medewerkers zijn. De meerderheid is

positief. We krijgen dus veel waardering voor onze inzet.’

Intensiever contactOndertussen wordt nog naar

verbetering gezocht, aldus Actiz. Grote intramurale instellingen transformeren

in kleine extramurale instellingen. ‘Het contact met de patiënt in kleine

zorginstellingen is veel intensiever. De grens tussen verzorgings- en

verpleeghuis vervaagt’, voegt Wits toe.

Zoeken

Of de overgang naar kleinere instellingen binnen twee jaar gerealiseerd

wordt, ligt volgens Actiz niet alleen in handen van verpleeg- en

verzorgingshuizen. Wits: ‘Het is zoeken naar concepten die inspelen op nieuwe

behoeften van familieleden. Andere zorgaanbieders spelen daar ook een rol in.’

Inventariserend onderzoekVoorlichtster Karin Donk van

de Inspectie voor de Gezondheidszorg is bekend met de problemen die bij Cliënt

en Kwaliteit naar boven zijn gekomen. In haar reactie verwijst ze naar het

rapport ‘Verantwoorde zorg en personele consequenties’ uit 2004, dat voortkwam

uit een inventariserend onderzoek bij instellingen die 24-uurs zorg bieden aan

mensen met dementie of een autismestoornis.

Daarin staat dat dagelijkse verzorging en een aanbod van aansprekende

activiteiten onmisbare aspecten zijn van verantwoorde zorg van dementerende

ouderen.

KwaliteitsbeleidBovendien benadrukt het rapport de

noodzaak van vast personeel met weinig personele wisselingen, zodat cliënten

niet steeds aan nieuwe gezichten hoeven te wennen en mankementen of problemen

bij dementen op tijd gesignaleerd worden. De wensen en oordelen van de familie

van de zorgvrager dienen gebruikt te worden als instrument voor het

kwaliteitsbeleid van de zorginstelling.

Lees ook:
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_home_content/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1search/true/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1channelId/5601/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1id/59225/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”

target=_blank name=Tevreden>Demente verpleeghuisbewoners beter af met tevreden

verzorgenden
(Zorg + Welzijn, 15 juni 2006),
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_archief/tsge_portlet_news1_archiefsearch/true/tsge_portlet_news1_archiefchannelId/20107/tsge_portlet_news1_archiefid/54624/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”

target=_blank name=project>Mentorproject demente ouderen wacht op groen licht

voor landelijke invoering: De stem van wilsonbekwamen
(Zorg + Welzijn, 29 januari 2003),
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_archief/tsge_portlet_news1_archiefsearch/true/tsge_portlet_news1_archiefchannelId/20107/tsge_portlet_news1_archiefid/54627/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”

target=_blank name=lijntje>Geestelijk verzorger Rieke Mes over gebrek aan zorg

voor dementerenden: ‘Patiënt wordt te lang thuis gehouden’
(Zorg + Welzijn, 13

februari 2002)

Reageer op dit bericht:
href=”mailto:zorgenwelzijn@reedbusiness.nl”>zorgenwelzijn@reedbusiness.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.