Kwaliteit gaat over het vakmanschap van de sociale professional’

Minters, organisatie voor sociaal werk, heeft als eerste haar wijkteams getoetst aan het Kwaliteitslabel Sociaal Werk. ‘Het is van onschatbare waarde om met alle professionals in je organisatie na te denken over wat we doen en hoe het beter kan’, zegt Peet Huys, directeur bij Minters. ‘Als de professional kennis van zaken heeft, sluit hij beter aan bij de behoeften van de burger.’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
foto Picscout

Het duurt even, maar dan heb je ook wat. In november 2017 is Minters, zorg- en welzijnsorganisatie in de regio Maassluis, Vlaardingen, Hoek van Holland eo, begonnen om het Kwaliteitslabel Sociaal Werk te verwerven. Eind januari 2019 heeft Minters als eerste organisatie het label voor wijkteams binnengehaald. Directeur bedrijfsvoering Peet Huys: ‘Vanaf 2015 is de hele insteek van het sociaal domein veranderd en daarmee ook het werk van de professionals. Het label voegt kwaliteitsnormen toe die gaan over het vakmanschap van de sociale professional.’

Onschatbare waarde

Het kost tijd om de kwaliteit van je organisatie tegen het licht te houden, zoveel hebben de professionals van Minters wel ervaren. ‘Een intensief proces’, zegt Peet Huys. ‘Alle professionals in de hele organisatie moeten nadenken, met elkaar, over wat we doen en hoe dat beter kan. De informatie die dan vanuit de praktijk naar boven komt, is van onschatbare waarde’, volgens Huys. ‘Die informatie gaat over het vakmanschap van de professional, vanaf het eerste contact met de cliënt, de ondersteuning, tot de afronding waarbij de cliënt weer stevig genoeg is om zelfstandig verder te kunnen.’

52 toetsbare normen

Het Kwaliteitslabel is door Sociaal Werk Nederland drie jaar geleden geïntroduceerd. Het bestaat uit 52 ‘toetsbare normen’, ingedeeld in de rubrieken vakmanschap, dienstverlening en organisatie en bestuur. De normen refereren aan het vakmanschap van de individuele professional, maar ook aan de kwaliteit van de dienstverlening aan de burger. ‘Als professionals hun vak beter in de vingers hebben, dan voelen burgers zich beter gehoord. Dienstverlening wordt dan toetsbaar, doordat het label 52 handvaten geeft waaraan het werk wordt getoetst.’

Wel of geen SKJ-registratie

Tijdens het proces van kwaliteitsmeting komen in de organisatie actuele discussies scherp naar voren, is de ervaring bij Minters. Bijvoorbeeld over de vraag of alle wijkteamleden wel een SKJ-registratie in het register voor jeugdprofessionals nodig hebben: Is de basisondersteuning vanuit het wijkteam van dien aard dat iedereen daarvoor een SKJ-registratie nodig heeft? Of tot hoe ver de professional kan gaan om zijn specialisme in de zorg voor de cliënt te gebruiken in het generalistische wijkteam. Huys: ‘Een professional kijkt vanuit zijn passie. Als bijvoorbeeld een wachtlijst lang is, dan zal de wijkteamprofessional proberen de cliënt langer bij zich te houden.’

Verbeterplan

Minters is voor het kwaliteitslabel getoetst door een onafhankelijke externe auditor. Die kijkt hoe de 52 normen in de praktijk worden gebracht door de professionals en maakt een rapport: dit zit goed, hier moet nog aandacht aan geschonken worden. Vervolgens moet de organisatie een verbeterplan maken. Ook Minters heeft zo’n verbeterplan opgesteld. Directeur Peet Huys: ‘Je kunt wel zeggen dat je een bepaalde werkwijze hebt, maar dat moet door de auditor ook getoetst kunnen worden. Het is belangrijk dat de communicatie in je organisatie goed werkt. Zodat je kunt volgen wat er gebeurt tussen professional en cliënt, maar ook tussen professionals onderling via het werkoverleg en het casusoverleg. Die tijd moet je er vrij voor maken.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.