Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Home Instead springt in gat tussen zorg en welzijn

De markt voor diensten en ondersteuning voor ouderen ‘ontwikkelt zich sterk’, aldus Bas Steenbergen, directeur van Home Instead Thuisservice. Dit particuliere bedrijf, overgevlogen uit de VS, biedt ondersteuning thuis aan senioren: alle diensten en niet-medische zorg. ‘We willen binnen vijf jaar een landelijk dekkend netwerk uitrollen in Nederland’.
Home Instead springt in gat tussen zorg en welzijn
Foto: ANP Photo

‘Wij sluiten aan bij de maatschappelijke kracht en mogelijkheden van senioren’, zegt Bas Steenbergen, een van de drie directeuren van Home Instead Thuisservice. ‘Onze kernwaarde is om een oplossing te vinden voor het probleem van de klant, mét de klant en/of zijn familie.’ Er is thuis nog heel veel mogelijk op eigen kracht, volgens Steenbergen, met de goede begeleiding. ‘Zelfs bij mensen met Alzheimer zoeken en vinden wij een manier om de cliënt zelf in het dagelijks leven te betrekken, te activeren en mee laten beslissen.’ Vooralsnog moet de klant de diensten wel zelf betalen, of via een persoonsgebonden budget.

Multinational

Home Instead komt voort uit de gelijknamige Amerikaanse multinational die in 1994 in de Verenigde Staten begon aan de keukentafel “om oma te ondersteunen”. Het particuliere dienstenbedrijf voor ondersteuning van senioren heeft bedrijven in 18 landen, sinds begin 2012 ook in Nederland. Directeur Bas Steenbergen was met zijn twee partners op zoek naar een goed concept voor particuliere ondersteuning voor senioren. Zij vonden Home Instead, nadat de SP kritische Kamervragen had gesteld naar aanleiding van een introductie in Nederland van de Amerikaanse grondlegger Paul Hogan.

Franchise

Inmiddels is de pilot van Home Instead in Zuid-Kennemerland bijna twee jaar op weg en zijn dit jaar twee nieuwe franchiseondernemingen begonnen in Nijmegen en Zeist. Het bedrijf biedt diensten op drie domeinen aan: gezelschap, in en om het huis, persoonlijke assistentie. In 2014 verwacht Steenbergen acht nieuwe instappers. Om in te stappen als franchiser koopt de ondernemer zich in voor 25.000 euro. ‘Daarmee koop je de rechten voor een regio en wordt de ondernemer voorzien van alle materiaal en instrumenten die bij het concept horen, zoals ict, marketing, opleidingen, administratie.’

Servicegericht

‘Wat ons zo aanspreekt is het uitgangspunt van het concept: op alle niveaus is het servicegericht, zegt Bas Steenbergen. ‘We kijken naar de oplossingen die de persoon nodig heeft. Of het nu gaat om de klant, de medewerker of het bedrijf.’ Nederlandse aanpassingen van het Amerikaanse concept waren volgens Steenbergen niet direct nodig: ‘Of je nu in Zwitserland, Ierland, Duitsland of Engeland naar de uitwerking kijkt, opvallend is dat mensen dezelfde vraag hebben en hetzelfde type ondersteuning nodig is.’

Ontzorgen

De markt voor ouderen ‘ontwikkelt zich sterk’, constateert Steenbergen, met de vergrijzing, toenemende dementie en met de verandering van het zorgsysteem. ‘Het is duidelijk dat de overheid een aantal dingen niet meer doet om de noodzakelijke zorg mogelijk te maken. Wij springen in het gat dat daar ontstaat. De samenleving moet ontzorgen, we moeten voorkomen dat mensen meer zorg consumeren. Maar met het kabinetsbesluit om de verzorging te voegen bij de verpleegkundige taken van de wijkzuster, gaat dat niet gebeuren’, vreest Steenbergen. ‘De zorg wordt juist gemedicaliseerd en duurder. De reactie van de verzorgende is: “De algemene dagelijkse levensverrichtingen (adl) zijn ons domein”. Dan zeg ik: dat is het domein van de burgers zelf. Wij kunnen de verzorgende ondersteuning bieden vanuit de eigen mogelijkheden van de klant.’

55-Plus medewerkers

Opmerkelijk is dat de medewerkers van Home Instead, de “caregivers”,  voornamelijk 55-plus en vrouw zijn. Steenbergen: ‘Wij vragen niet een specifieke opleiding, zij hebben vooral hart voor mensen en vaak zelf ervaring met mantelzorg. Dat geeft juist de klik met onze klantengroep.’ Overigens werken de dames op nul uren-contracten. ‘Wij krijgen daarover geen negatieve opmerking. We maken afspraken over het aantal inzetbare uren en op welk moment. We betalen gewoon ziektegeld voor de ingeroosterde periode. Het voordeel voor de medewerkers is dat ze zelf kunnen beslissen welke perioden ze vrij willen zijn.’

1 REACTIE

  1. ‘Wij kunnen de verzorgende ondersteuning bieden vanuit de eigen mogelijkheden van de klant’.
    Hoe dan? De meeste klanten hebben straks geen PGB meer en de kleine
    groep die dat nog wel heeft komt heel veel geld tekort voor een volledige
    verzorging.
    Overheden let op uw taken en gemeenschapsgelden!!!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.