Gemeentelijke aanpak radicalisering kan beter

Gemeenten hebben het wel over radicalisering, maar in tegenstelling tot de landelijke overheid zien ze geen relatie met terreur. Gemeenten richten zich dan ook voornamelijk op een ‘zachte’ aanpak, waarin aandacht voor integratie, welzijn, waarden en normen centraal staat.
Gemeentelijke aanpak radicalisering kan beter


Welke rol zien gemeenten voor

zichzelf bij de aanpak van radicalisering en hoe verhoudt zich dat tot het

rijksbeleid. Dat was de vraag waarop het
href=”http://www.sgbo.nl “>onderzoeksbureau SGBO
een antwoord wilde krijgen.

Dat er verschillen zijn is op

zich geen probleem, vindt SGBO. De lokale situatie kan immers afwijken van het

landelijke beeld. Maar er zijn ook verschillen die een effectieve lokale aanpak

in de weg staan. De koppeling met terrorisme is daarvan het belangrijkste.

Terreur

Voor de rijksoverheid zijn de

incidenten die zich wereldwijd en in Nederland hebben voorgedaan reden geweest

om een aanpak te ontwikkelen. Gemeenten zien dit anders. Zij hebben het over

radicalisering en zien wel een ontwikkeling waarop zij alert moeten zijn, maar

leggen niet de relatie met terreur.

Brede zin

Ook is het volgens SGBO voor

gemeenten van belang dat radicalisme in brede zin wordt gedefinieerd, dus zowel

rechts-extremisme als radicale islam en dierenrechtenactivisme. In de aanpak

richten gemeenten zich dan voornamelijk op de zogenaamde ‘zachte’ aanpak, waarin

aandacht voor integratie, welzijn, waarden en normen.



Signaleren

Signaleren is volgens gemeenten

en de rijksoverheid een belangrijk element uit de aanpak. De combinatie van

kennis en expertise van diverse professionals tezamen, draagt ertoe bij dat

signalen van radicalisering tijdig worden opgepakt, stelt het onderzoeksbuerau.

Maar met signaleren voorkom je niets, daarvan zijn ook gemeenten zich bewust.

Een effectieve vorm van ingrijpen is steeds afhankelijk van de fase in het

radicaliseringsproces.



Regie

Gemeenten kunnen op verschillende

wijze invulling geven aan die regierol, dat heeft te maken met het kunnen en

willen inzetten van de gemeentelijke ‘doorzettingsmacht’ en de mate waarin

gemeenten in staat zijn het beleid inhoudelijk vast te stellen. Ook op dit

terrein zijn verschillen tussen gemeenten te zien. Het grootste deel van de

gemeenten vervult de regierol van ‘facilitator’. In de aanpak van radicalisering

geen onbelangrijke taak, maar het kan effectiever, menen de onderzoekers.

Balans

Voor een goede invulling van de

regierol is van belang dat gemeenten de balans vinden tussen inhoud en proces,

tussen kennis en relaties. Naast traditionele sturingsinstrumenten maken dan ook

procesmanagement en netwerkmanagement onderdeel uit van de (aan)sturing door

gemeenten. Als beheersingsgerichte regisseur is de gemeenten in staat om op het

lokale terrein haar verantwoordelijkheid te nemen in de aanpak van

radicalisering.

Meer informatie over het rapport

Radicalsering

gelokaliseerd
.

Wilt u meer weten over

oorzaken van radicalisering en mogelijke interventies? Kom naar het

portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_agenda/_newsid/65059/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”

target=_blank>Welzijnsdebat 2006: Radicaal Jong.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.