Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Ervan uitgaan dat er geen LHBTI-personen in je cliëntengroep zitten, kan gewoon niet’

In de Jeugdwet, de Wmo en de Participatiewet is vastgelegd dat gemeenten verantwoordelijk zijn voor de toegang tot zorg en ondersteuning voor ál hun inwoners. Meerdere gemeenten werken in het sociaal domein daarom al met een inclusieve visie en aanpak. Else Boss: ‘Specifieke aandacht voor seksuele en genderdiversiteit blijkt echter vaak lastig te zijn. Onze nieuwe handreiking biedt hier ondersteuning bij.’
‘Ervan uitgaan dat er geen LHBTI-personen in je cliëntengroep zitten, kan gewoon niet’
Foto: AdobeStock

Eén op de twintig mensen heeft LHBT-gevoelens. Dat is dus een relatief grote groep. Else Boss, adviseur Inclusie en Diversiteit bij Movisie: ‘Niet iedereen in deze groep zal een ondersteuningsvraag hebben, maar realiseer je wel dat je aandacht voor seksuele en genderdiversiteit moet hebben. Ervan uitgaan dat er geen LHBTI-personen in je cliëntengroep zitten, kan gewoon niet.’

Inclusief beleid

Boss weet dat heel veel Nederlandse gemeenten proberen vorm te geven aan een inclusief beleid (met als doel het realiseren van een inclusieve samenleving waarin écht iedereen mee kan doen). En ook dat het niet altijd gemakkelijk is om hierbij de groep LHBTI-inwoners te betrekken. ‘Met de handreiking Ondersteuning van LHBTI-inwoners binnen het sociaal domein laten we zien wat inclusief beleid betekent als je het over LHBTI-inwoners hebt. Wat moet je doen om hen te bereiken en goed te ondersteunen? Soms vraagt het om meer maatwerk, specifiek inzoomen op wat het betekent in de huidige context en wat er aan extra inzet nodig is.’

Op de agenda

Aandacht voor deze groep hebben in beleid. Het klinkt zo abstract. Werkt het in de praktijk echt beter als er in het beleid aandacht voor het onderwerp is? Ja, zegt Boss. ‘Wanneer een onderwerp of thema wordt vastgelegd in beleid of in een collegeprogramma heeft een beleidsmedewerker steeds opnieuw grond om aandacht voor het thema te vragen en er geld voor vrij te maken. Hij of zij heeft dan een mandaat om acties uit te zetten. Telkens als er een nieuwe begroting wordt gemaakt of een nieuwe lijn wordt uitgezet, moet er aandacht voor het thema zijn. Het blijft dus op de agenda. Als het niet wordt vastgelegd in beleid, is het telkens opnieuw de vraag of er wel geld voor vrijgemaakt kan worden. In het beleid staan, betekent dus ook dat je middelen hebt om iets met het thema te doen.’

Persona’s

In de handreiking zijn vier persona’s opgenomen. Aan de hand van hun persoonlijke verhalen kun je kennismaken met de ervaringen, behoeften en gedachten van LHBTI-personen. Boss: ‘Zij laten zien dat het net iets meer sensitiviteit of specifieke kennis vraagt om goed met hen in gesprek te gaan en de vraag áchter hun vraag zichtbaar te maken. En daarmee ook om hen op een goede manier te ondersteunen.’ Bij het verhaal van elke persona staan aandachtspunten en tips over hoe hiermee om te gaan.


Het is belangrijk dat sociaal professionals sensitief zijn voor transgender gevoelens bij cliënten. Maar welke vragen stel je wel? En welke juist niet? Thomas Wormgoor: ‘Doe gewoon wat je altijd doet.’ Lees meer >>


Handelingsverlegenheid

Ondanks dat Boss vindt dat er de afgelopen jaren veel positieve veranderingen zijn geweest in de aandacht voor LHBTI’s, ziet ze ook nog punten voor verbetering. ‘Ik denk dat meeste winst te behalen is bij de sensitiviteit voor en het wegnemen van de handelingsverlegenheid die nog spelen rondom het thema. Doordat bijvoorbeeld sociaal werkers wat onbekend zijn met het onderwerp of het niet zo vaak tegenkomen, worstelen ze soms hoe ermee om te gaan als ze er wel mee te maken krijgen. Want vraag je er wel of niet naar? En als je ernaar vraagt, welke vraag moet je dan vooral wel of niet stellen? Er zit wat dat betreft nog veel ongemak rond het thema. Geen onwil overigens. Of in ieder geval, veel minder vaak. Helemaal uitsluiten van onwil kan ik niet, dit speelt soms ook. Maar gelukkig niet heel vaak.’ Het zou volgens Boss helpen als het voor sociaal professionals gewoner wordt het onderwerp met cliënten te bespreken, er in het taalgebruik rekening mee wordt gehouden en het lukt om een open houding te creëren.

Training en voorlichting

Ook meer training en voorlichting over LHBTI’s is wenselijk. Boss: ‘Met name om het onderwerp gewoon te maken. Een cliënt doorverwijzen naar een collega zou niet nodig moeten zijn. Iedere professional moet een eerste verkennende gesprek met een LHBTI-cliënt kunnen voeren. Met trainingen en kennisoverdracht valt er op dat gebied veel te winnen. En eigenlijk zou dat al moeten beginnen in de opleiding van sociaal professionals. Zo kunnen we de norm van hoe we met deze groep omgaan en hoe we hen het beste kunnen ondersteunen beter stellen.’

Movisie heeft zelf ook twee online trainingen ontwikkeld voor professionals: Hoe ondersteun je LHBT-cliënten bij hulpvragen en Aandacht voor transgendergevoelens bij cliënten.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.