Let op: de informatie in dit artikel is ten minste vijf jaar oud

Campagne promoot wilsverklaring

Slechts 5 procent van de Nederlanders heeft z'n wensen ten aanzien van het levenseinde op papier gezet. De Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) vindt dat meer Nederlanders dat zouden moeten doen. De NVVE begint daarom woensdag met de campagne 'Waardig sterven, dat is toch doodnormaal!’.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Campagne promoot wilsverklaring

Op alle dertien regionale televisie en radio zenders zijn tot eind november commercials te zien en te horen. In de commercials vertellen mensen van verschillende leeftijden waarom zij een wilsverklaring hebben. Aan de orde komen het euthanasieverzoek, behandelverbod, en de niet-reanimerenpenning.

Ongeneeslijk

Volgens de NVVE willen de meeste mensen na een gezond en lang leven rustig in hun slaap overlijden. De werkelijkheid is soms anders, stelt de vereniging en wijst op situaties waarin mensen ongeneeslijk ziek worden, een hartstilstand krijgen, dement worden of in coma raken. In die gevallen is het traject tussen leven en overlijden onzeker. Met een wilsverklaring kunnen mensen vastleggen wat er dan moet gebeuren.

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn  Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.

Volg Zorg+Welzijn op Twitter >>

Bron: ANP/Foto: Lex van Lieshout

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.