Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog: Waarom ik hier blog?

Vaak stel ik sociaal werkers de volgende vraag. “Waarom doe je dit werk?” Wanneer je dat weet, is het namelijk gemakkelijk om dat aan anderen te vertellen.

In mei vindt een grote sociaal-makel conferentie plaats voor ambtenaren, ketenpartners en sociaal makelaars uit het Utrechtse. Toen ik pas geleden werd gevraagd daaraan mee te werken werd diezelfde vraag ook voor mij weer actueel. Ik ga er namelijk een praatje houden volgens de opbouw van een TED-talk.  En dat zijn altijd zeer persoonlijke verhalen, waarin “het waarom” centraal staat.  Voor mij dus een mooie aanleiding hier weer eens goed over na te denken.

Social media

Wat is dan mijn “why”, mijn waarom? Waarom stimuleer ik actief het social media gebruik door sociaal werkers? Niet iedereen komt mee in de huidige en snel groeiende digitale netwerk samenleving. Dat verschijnsel wordt samengevat in de term: de digitale kloof. Groepen in de samenleving zijn dermate niet vaardig in het gebruik van computers en online communicatiemiddelen dat het hen belemmerd volop mee te participeren.
De Nationale Ombudsman pleitte onlangs in Binnenlands Bestuur voor een netwerk van maatschappelijke ondersteuners, die moeten gaan helpen om die kloof te helpen dichten. De aanleiding voor die uitspraak was dat de overheid rap bijdraagt aan het vergroten van de kloof door zelf ook ten eerste en vooral online benaderbaar te zijn voor burgers, vanaf 2017.

Miskend belang

Als oud-opbouwwerker heb ik geleerd oog te hebben voor het meest miskende belang van de minst erkende groepen en individuen. En ik vrees dat ik er hier een heb gevonden die me niet meer los heeft gelaten.
In mijn ogen is het netwerk van ondersteuners, waar de Ombudsman naar op zoek is, er namelijk al; dat zijn jij en je collega’s! Jullie helpen groepen  en individuen immers om regie te krijgen over hun leven en dat vast te houden.

Drijfveer

En daar zit mijn drijfveer, mijn “why”. Ik probeer via toegankelijke social media training en coaching:
A. sociaal werkers kennis te laten maken met wat er in de online samenleving gaande is en te laten ontdekken en ervaren wat de professionele meerwaarde is van actief online communiceren.
B. sociaal werkers te doordringen van het belang dat hun doelgroep daar (ook) ondersteuning bij nodig heeft en dat zij daar iets in bij te dragen hebben, omdat ze er al intensief contact mee hebben.
C. zodat sociaal werkers zodanig digivaardig zijn, dat zij bevolkingsgroepen en individuen kunnen ondersteunen en dat de digitale kloof kleiner wordt.

Mijn droom

In iedere stad en in ieder dorp sociaal werkers die zelf de digitale ondersteuning kunnen geven. Of anders digitale steunnetwerken en steunpunten kunnen opzetten. Om daadwerkelijk te kunnen zeggen: “Ja, wat ik doe, helpt mensen volledig te participeren in deze maatschappij.”
En daarom blog ik hier dus. Dit is een van de manieren om die zaadjes te planten. En nu vraag ik mij af: doe jij al iets om de digitale kloof te verkleinen? Laat het in een reactie weten! Misschien inspireer je er anderen mee.

Vorige keer blogde Hans Versteegh over de sociaal werker in de spotlights>>

Vorig artikelBlog: ‘Succesvol oud worden’
Volgend artikelBlog: Waar loop jij tegenaan in je leven?
Hans Versteegh (1969) is social media trainer en business-coach voor sociaal werkers, die worstelen met de professionele inzet van online media. 'Social media hebben mijn professionele isolement doorbroken'. In zijn 25 jaar als sociaal werker ontdekte hij al de voordelen van social media toen niemand daar nog mee bezig was. Zoals kortere lijnen met bewoners, collega’s en ketenpartners, grotere zichtbaarheid en netwerkcontacten warmer houden. Uiteindelijk leidde dit tot zijn eigen bedrijf, Welzijn 3.0. Hij heeft inmiddels vele sociaal werkers getraind en gecoacht en is betrokken bij verschillende innoverende initiatieven en samenwerkingsverbanden in welzijn, sociaal wijkteams, online hulpverlening en hoger onderwijs. Zijn thema’s: social media, ondernemend werken, profileren, digitale kloof en innovatie.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.