Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Sociaal werker, kom in de spotlight

De grootste ergernis bij sociaal werkers over social media is dat ‘nietszeggende gewauwel waarmee je overspoeld wordt’. Sociaal werkers willen het goed doen, zijn loyaal aan hun organisatie en willen kaders en richtlijnen. Social media moeten vooral functioneel zijn.
Hans Versteegh
Hans Versteegh

De vorige keer blogde Hans over zichtbaarheid >>
Er zijn tal van argumenten om er maar niet aan te hoeven beginnen. De meest genoemde zijn ‘ik heb geen tijd’ en ‘ik heb het te druk’, ‘mijn doelgroep zit er toch niet op’ of ‘ik weet niet wat de organisatie van mij verwacht’. 

Onderhuids speelt een complex proces. Er is een sterk verantwoordelijkheidsgevoel. Maar ook angst, weerstand, zorg en in oude patronen vast zitten. Zoals jezelf wegcijferen ten gunsten van de ander. Dienstbaar zijn. In de luwte van betekenis willen zijn. Niet op de voorgrond treden, want het gaat toch niet om jou? 

Sommigen raken aardig in paniek wanneer van ze verwacht wordt om social media te gaan gebruiken. Ze zijn niet gewend zelf in de spotlights te staan. Vaak is het kunnen organiseren en regelen juist een kwaliteit van deze werkers, maar niet als het om social media gaat!

Van deze betrokken werkers wordt gevraagd om het accent verleggen van vooraf beredeneren en organiseren (hun comfortzone) naar de inhoud, de beleving van de ander, het waarom van je handelen. Want door jezelf zichtbaar te maken, maak je uiteindelijk je doelgroep ook zichtbaar.

Vaak is de oplossing niet zo heel ingewikkeld. Belangrijk is het gewoon gaan doen. Ga met social media aan de slag. Kies één platform uit om te beginnen. Kijk of er iemand in de buurt is om je te helpen. Ervaar dat je als sociaal werker alles in huis hebt om dit succesvol te kunnen.

Pak je ruimte en ga spelen. Maak het lichter. Laat zien wat je toegevoegde waarde is. Focus op de inhoud van je werk. Niet op hoe je dat organiseert. Laat de kleine grappige dingen zien. Toon hoe blij anderen van jou en van je werk worden. Roep veelzeggende beelden op. Spontaan en persoonlijk.

Zo neem je klanten, bewoners, cliënten, ambtenaren, managers en ketenpartners mee in je werk. Gewoon door te gaan doen. Niet door er maar over na te blijven denken en alle voors en tegens af te wegen. Door het doen en ervaren sluipt het er bij jezelf langzaam in. Niet als iets wat erbij komt, maar als iets wat er bij hoort.

Wil je weten hoe ik jou en je collega’s hierin kan bijstaan? Kijk dan eens hier voor een training voor maatschappelijke organisaties of hier voor individuele sociaal werkers.

Hans Versteegh

Adviseur sociale media en digitale innovatie in welzijn
Bekijk profiel

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden