Sociaal werker, kom in de spotlight

De grootste ergernis bij sociaal werkers over social media is dat ‘nietszeggende gewauwel waarmee je overspoeld wordt’. Sociaal werkers willen het goed doen, zijn loyaal aan hun organisatie en willen kaders en richtlijnen. Social media moeten vooral functioneel zijn.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

De vorige keer blogde Hans over zichtbaarheid >>
Er zijn tal van argumenten om er maar niet aan te hoeven beginnen. De meest genoemde zijn ‘ik heb geen tijd’ en ‘ik heb het te druk’, ‘mijn doelgroep zit er toch niet op’ of ‘ik weet niet wat de organisatie van mij verwacht’. 

Onderhuids speelt een complex proces. Er is een sterk verantwoordelijkheidsgevoel. Maar ook angst, weerstand, zorg en in oude patronen vast zitten. Zoals jezelf wegcijferen ten gunsten van de ander. Dienstbaar zijn. In de luwte van betekenis willen zijn. Niet op de voorgrond treden, want het gaat toch niet om jou? 

Sommigen raken aardig in paniek wanneer van ze verwacht wordt om social media te gaan gebruiken. Ze zijn niet gewend zelf in de spotlights te staan. Vaak is het kunnen organiseren en regelen juist een kwaliteit van deze werkers, maar niet als het om social media gaat!

Van deze betrokken werkers wordt gevraagd om het accent verleggen van vooraf beredeneren en organiseren (hun comfortzone) naar de inhoud, de beleving van de ander, het waarom van je handelen. Want door jezelf zichtbaar te maken, maak je uiteindelijk je doelgroep ook zichtbaar.

Vaak is de oplossing niet zo heel ingewikkeld. Belangrijk is het gewoon gaan doen. Ga met social media aan de slag. Kies één platform uit om te beginnen. Kijk of er iemand in de buurt is om je te helpen. Ervaar dat je als sociaal werker alles in huis hebt om dit succesvol te kunnen.

Pak je ruimte en ga spelen. Maak het lichter. Laat zien wat je toegevoegde waarde is. Focus op de inhoud van je werk. Niet op hoe je dat organiseert. Laat de kleine grappige dingen zien. Toon hoe blij anderen van jou en van je werk worden. Roep veelzeggende beelden op. Spontaan en persoonlijk.

Zo neem je klanten, bewoners, cliënten, ambtenaren, managers en ketenpartners mee in je werk. Gewoon door te gaan doen. Niet door er maar over na te blijven denken en alle voors en tegens af te wegen. Door het doen en ervaren sluipt het er bij jezelf langzaam in. Niet als iets wat erbij komt, maar als iets wat er bij hoort.

Wil je weten hoe ik jou en je collega’s hierin kan bijstaan? Kijk dan eens hier voor een training voor maatschappelijke organisaties of hier voor individuele sociaal werkers.

0
68
Hans Versteegh
Hans Versteegh (1969) is social media trainer en business-coach voor sociaal werkers, die worstelen met de professionele inzet van online media. 'Social media hebben mijn professionele isolement doorbroken'. In zijn 25 jaar als sociaal werker ontdekte hij al de voordelen van social media toen niemand daar nog mee bezig was. Zoals kortere lijnen met bewoners, collega’s en ketenpartners, grotere zichtbaarheid en netwerkcontacten warmer houden. Uiteindelijk leidde dit tot zijn eigen bedrijf, Welzijn 3.0. Hij heeft inmiddels vele sociaal werkers getraind en gecoacht en is betrokken bij verschillende innoverende initiatieven en samenwerkingsverbanden in welzijn, sociaal wijkteams, online hulpverlening en hoger onderwijs. Zijn thema’s: social media, ondernemend werken, profileren, digitale kloof en innovatie.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.