Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Les 3 voor wijkteams: hoe verwelkom jij je klanten?

Klanten van het wijkteam zijn er in soorten en maten: wijkbewoners, verwijzers, opdrachtgevers, ketenpartners. Hoe heet jij ze welkom? Natuurlijk met een ferme handdruk of een hartelijk welkom op je website. Maar daarna? Want dan begint het pas.
Les 3 voor wijkteams: hoe verwelkom jij je klanten?

In les 2 vertelt Anneke over marketing en profilering voor wijkteams >>

Dan is het zaak dat je een warme relatie met de wijkbewoners opbouwt. Dit kan eenvoudig door een serie emails te maken, in marketingtermen heet dit een ‘autoresponder’. En  de marketingtechniek heet ‘emailmarketing’.

Het doel van de emails is om wijkbewoners te betrekken bij de wijk en bij jouw wijkteam. Je kunt via deze emails kennis delen, de leden van het wijkteam nader voorstellen en bijvoorbeeld suggesties doen aan wijkbewoners om actief te zijn in de wijk. Of verduidelijken waar ze hulp kunnen halen in de wijk als ze dit nodig hebben.

Voorwaarde is natuurlijk wel dat je beschikt over de mailadressen van wijkbewoners. Dus na de ferme handdruk of het hartelijk welkom op de website, komt altijd de vraag of ze op je maillijst willen. Je kunt dit aantrekkelijk voor ze maken door bijvoorbeeld ‘in ruil’ een gratis ebook te geven “de 7 leukste adresjes in onze wijk waar bewoners blij van worden”. En via je Facebook pagina kun  je uiteraard je ebook weer promoten.

Stel als eerste het schema vast. Bijvoorbeeld:

  • mail 1 na 24 uur
  • mail 2 na 7 dagen
  • mail 3 na 30 dagen
  • mail 4 na 60 dagen
  • mail 5 na 90 dagen

Schrijf dan de mails. Bijvoorbeeld:

  • mail 1: “Waar je terecht kunt in de wijk als je hulp nodig hebt (bewaar deze mail)”
  • mail 2: “3 Gouden tips van het wijkteam (hint: laat je verrassen!)”
  • mail 3: “Waarom mevrouw Gijsberts, Goudhaan 35, het wijkteam zo dankbaar is”
  • mail 4: “Weet jij wanneer de Postcode-loterij naar onze wijk komt?”
  • mail 5: “Deze wijkondernemers hebben speciale aanbiedingen”

Ik hoop dat je op basis van deze voorbeeldtitels de inhoud erbij kunt bedenken.

Zorg er nu voor dat je een systeem hebt waarmee je deze serie emails automatisch kunt verzenden volgens het schema. Probeer dit niet met je normale mailprogramma te doen want die is hier niet op ingesteld. Gebruik een zogenaamde emailserviceprovider (esp). Een gratis programma is mailchimp.com. Dit werkt prima. Dit systeem zorgt er ook voor dat iedere mail een afmeldlink bevat, want dit is verplicht.

Op deze manier kun je eenvoudig rondom jouw wijkteam een community bouwen van betrokken,  actieve en goed geïnformeerde wijkbewoners.

 

Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Op 24 april start de training Hier Sta Ik Voor! met een open inschrijving. Deze training is opgenomen in de Scholingsgids van FCB wat betekent dat FCB 75% van de kosten voor haar rekening neemt. Kijk hier voor alle informatie >>>

Vorig artikelSociale technologie: klaar voor de toekomst
Volgend artikelMotiveer jezelf naar een burn-out!
Anneke Krakers (1962) is maatschappelijk werker en jarenlang directeur geweest van Welzijn Rivierstroom. Sinds 2006 is ze zelfstandig trainer en coach, de laatste jaren vooral voor leidinggevenden over de thema's leven, liefde, loopbaan en leiderschap. Anneke blogt over persoonlijk leiderschap, moed, keuzes maken, vijftigers. www.krakers.org

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.