Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Les 2 voor wijkteams: Eerst jij, dan wij

Als jij niet goed weet waar je voor staat, kan het gebeuren dat je de samenwerking in het wijkteam als concurrerend en verwarrend ervaart. En je collega's in het team ook.
Les 2 voor wijkteams: Eerst jij

Vandaag les 2 in marketing en profilering voor wijkteams. ‘Les 2’, dat klinkt wat jufferig, zo realiseer ik mij, maar zo bedoel ik het niet. Ik denk dat het wat tijd zal kosten voordat een wijkteam goed gaat draaien en voor klanten optimaal beschikbaar is. En daar wil ik graag bij helpen. In les 1 heb ik je geleerd hoe je een facebookpagina voor je wijkteam kunt maken. In deze les gaat het over jij en wij.

Zoals je misschien weet geef ik de training “Hier Sta Ik Voor!” Het is een training in marketing en profilering voor sociale professionals. Laatst vroeg iemand mij op een bijeenkomst of het niet tijd werd voor de training “Hier Staan Wij Voor!”. Die vraag verraste mij. ‘Ja natuurlijk’ was het eerste wat ik dacht. Maar toen ik daarna nadacht over de inhoud, concludeerde ik dat die precies hetzelfde zou moeten zijn.
Eerst moet JIJ namelijk weten waarvoor jij staat! Als je dit niet goed weet kan het gebeuren dat jij de samenwerking in het wijkteam als concurrerend en verwarrend ervaart. Dit kan ook zo zijn voor jouw collega’s in het team. Als je vanuit dat punt samen gaat nadenken over de vraag ‘Waar staan wij voor als team?’ heb je geen enkel ijkpunt, geen houvast en weet je niet goed waar je moet beginnen. Vervolgens kan het alle kanten opwaaien. De een zegt het zus, de ander zo. Klanten houden daar niet van.

Vanuit het perspectief van de klant kun je het ook zo bekijken: jouw klant doet geen zaken met het team maar met jou. Mensen doen zaken met mensen en niet met gebouwen, projecten, afdelingen en teams. Dus ook jouw klant wil van jou weten: waar sta jij voor?

De kracht van het wijkteam zit in jou en jouw collega’s. Als jij je eigen kracht goed kent en je kent de kracht van je collega’s en je brengt dit samen dan kun je pas echt je power als wijkteam laten zien.

John Beckers zegt het zo: ‘Een wij ben je als je van elkaar weet wie je echt bent, onder het harnas. Dat is de clou van samenwerken.’

Hoe kun je nu van elkaar weten wie je echt bent? Probeer het eens zo:

–    Plan een middag vrij in jullie agenda’s

–    Ga niet vergaderen, maak geen agenda, je hoeft niks te regelen behalve een fijne plek om samen te zijn

–    Een iemand van jullie begint en vertelt de anderen zijn of haar verhaal “Hier Sta Ik Voor!”

–    Het verhaal gaat over dromen, waarom heb je dit vak gekozen, hoe ben je hier terecht gekomen, hoe wil jij verder, hoe belangijk is dit voor je, wat vind je leuk, wat vind je eng, wat heb je nodig?

–    De rest luistert of stelt vragen

–    Geef en gun iemand echt het podium, je tijd en aandacht om ‘het harnas’ uit te trekken

–    Is het verhaal afgerond en is er nog tijd over in de middag dan vertelt de volgende collega zijn of haar verhaal

–    Plan hierna de volgende middag en de volgende, en de volgende …

–    Heeft iedereen zijn verhaal vertelt ga dan pas jullie gezamenlijk een verhaal schrijven waarin ieder teamlid mag schitteren, anders mag zijn en een rol speelt

–    Nu weet je ‘Hier Staan Wij Voor!’

Je bent welkom om hieronder te delen hoe jullie dit hebben aangepakt!

 

Anneke geeft de training ‘Hier Sta Ik Voor!’ voor sociale professionals. Ook schreef ze hier een boek over. De training is opgenomen in de scholingsgids van FCB, wat betekent dat FCB bijdraagt in de kosten.

Vorig artikelWaarom durven we niet te innoveren?
Volgend artikelOp zoek naar geborgenheid
Anneke Krakers (1962) is maatschappelijk werker en jarenlang directeur geweest van Welzijn Rivierstroom. Sinds 2006 is ze zelfstandig trainer en coach, de laatste jaren vooral voor leidinggevenden over de thema's leven, liefde, loopbaan en leiderschap. Anneke blogt over persoonlijk leiderschap, moed, keuzes maken, vijftigers. www.krakers.org

2 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Dit is een blog naar mijn hart, Anneke! Voor de 42 wijkteams in Rotterdam en 6 in de regio Rijnmond paste JSO een vergelijkbare aanpak toe. Tijdens een teambuilding-bijeenkomst werkten de teams aan de thema’s Ik-Wij-Wijk. In een snelkookpan-sessie van 1 dagdeel kregen de deelnemers zicht op IK: hoe sta ik er zelf in, profiel/eigen kracht, en wat heb ik nodig? WIJ: wat willen wij als team, waar willen wij voor staan en hoe komen wij daar? WIJK: wat is de wijk, positionering in de wijk en hoe komen we daar? Afhankelijk van waar de deelnemers en het team stonden, werd er meer of minder tijd aan een thema besteed. Het kwam dus voor dat het onderdeel WIJK nog helemaal niet aan bod kwam en dat de aandacht vooral op IK en aansluitend WIJ was gevestigd. En dat terwijl in de voorbereiding door professionals werd aangegeven dat het onderdeel IK niet zo belangrijk was: ‘laten we daar maar niet teveel tijd aan besteden!’.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.