Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Lessen voor wijkteams: zichtbaar en vindbaar met Facebook

Per 1 januari starten veel professionals in een wijkteam. Nieuw, spannend maar ook wel onzeker. Er zal nog veel geregeld moeten worden. Wie doet wat? Welke protocollen? Wat doen we met privacy? Waar zitten we? Dit zijn allemaal issues die vragen om interne afstemming. Dat is nodig en prima.
Lessen voor wijkteams: zichtbaar en vindbaar met Facebook

Een wijkteam is er voor de wijk. Voor de bewoners van de wijk met vragen en problemen rondom zorg en welzijn. En dat is het volgende waar jouw wijkteam zich over buigt. Hoe worden we gevonden? Hoe zijn we zichtbaar? Hoe binden we klanten aan ons?

Als welzijnsmarketeer wil ik je graag bij dit laatste helpen. Dat zal ik de komende maanden doen onder de noemer 'lessen voor wijkteams'. Vandaag les 1: zichtbaar en vindbaar vanaf dag 1 met Facebook.

Als je start als wijkteam is het belangrijk om zo snel mogelijk contact te maken met de wijk en jezelf voor te stellen. Wacht niet totdat je eerst alle interne issues hebt opgelost want dan duurt het te lang voordat de wijkbewoners van jouw bestaan afweten. Bovendien is het fijn om zo snel mogelijk klanten te krijgen want dan ervaar je waar je het allemaal voor doet.

In dit geval is Facebook een uitkomst. Jouw wijkbewoners zijn daar namelijk al en zijn makkelijk te vinden en te bereiken. Zo pak je dit aan:

Met een Facebookpagina:

  • Maak een Facebookpagina onder de naam van je wijkteam. Deze pagina gebruik je om informatie te verstrekken aan de wijkbewoners.
  • In de header gebruik je een mooie foto van jullie team.
  • In de allereerste post op de pagina stellen jullie jezelf voor. Van deze post maak je een vastgezet bericht zodat deze altijd bovenaan de pagina blijft staan.
  • Je spreekt af wie van het team de pagina gaat beheren. Dit kun je trouwens ook goed met een klein groepje doen maar dan moet je wel goede afspraken maken over wie wat doet.
  • De beheerder zorgt ervoor dat er om de dag een bericht op de pagina wordt gepost. In deze berichten delen jullie je kennis en expertise zodat je vanaf dag 1 bouwt aan jullie autoriteit.
  • Natuurlijk moet je er ook voor zorgen dat je een bereik krijgt met deze pagina. Nodig daarom wijkbewoners uit om de pagina te liken. Wees creatief: vraag om een like tijdens bijeenkomsten, in je emailhandtekening, via een persbericht en via je eigen profiel op Facebook.
  • Een Facebookpagina is belangrijker dan een eigen website. Een website kost vaak veel tijd en geld. Een Facebookpagina kun je nu maken, is gratis en heeft een veel groter bereik! Die website komt later wel.

Met een Facebookgroep:

  • Maak een groep voor de wijkbewoners waar ze met elkaar kunnen verbinden en elkaar kunnen helpen.
  • Wil je meeliften op een bekend concept noem de groep dan "Durftevragen naam wijk".
  • Spreek af wie van het team de groep gaat beheren (ook dit kun je met een klein clubje doen).
  • Maak zelfde de eerste post in de groep. Leg hierin de bedoeling en de regels uit. Zet dit bericht vast zodat het bovenin de groepspagina blijft staan.
  • Nodig nu wijkbewoners uit om lid te worden. Stel de groep zo in dat leden ook anderen kunnen uitnodigen.
  • Moedig de leden aan om hun hulpvragen in de groep te stellen. Je zult zien dat dit bijna vanzelf gaat omdat dit de manier is waarop wijkbewoners al gewend zijn om Facebook te gebruiken.
  • Het enige wat jij nu nog hoeft te doen is regelmatig kijken of alles nog goed gaat in de groep. Eigen kracht in optima forma!

Als jouw wijkteam op de eerste werkdag van het jaar op 5 januari start dan is dit dus wat je op 5 januari als eerste doet. Daarna mag je vergaderen ;-)

 

Ik wens iedereen fijne feestdagen en een gelukkig 2015!

Anneke Krakers

Businesscoach, trainer, spreker en blogger in Welzijn
Bekijk profiel

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden