Column: Reboarding van het wijkteam

Nu het de goede kant lijkt op te gaan met de coronacrisis, pakken veel wijkteams stapsgewijs de draad weer op. Hoe pak je dit aan als coördinator of leidinggevende van een wijkteam en waar moet je rekening mee houden? Reboarding biedt uitkomst.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Fawzi Salih is blogger bij Zorg+Welzijn

Een nieuwe realiteit

Door de coronacrisis hebben veel professionals anders gewerkt: meer thuiswerken, beeldbellen met cliënten, vergaderen via Zoom, minder reistijd, lesgeven aan kinderen, et cetera. Er is een nieuwe realiteit ontstaan. Naar verwachting zullen veel wijkteams niet meer terugkeren naar hoe het ‘vroeger’ was. Daarom is het belangrijk professionals te begeleiden bij de transitie van de oude (lees: de coronaperiode) naar de nieuwe realiteit (lees: de anderhalvemetersamenleving). In de wereld van de Human Resource Management wordt dit reboarding genoemd.

Verandercurve

In de transitie naar de nieuwe realiteit is het goed om te beseffen dat iedere professional vijf verschillende fasen van verandering doorlopen. De rouwcurve van de Zwitserse-Amerikaanse psychiater Elisabeth Kübler-Ross maakt dit proces helder.
In de eerste fase zitten professionals in ontkenning en denken ze dat het weer zal overwaaien. De tweede fase staat in het teken van boosheid. Professionals willen aan bepaalde onderdelen van de nieuwe realiteit niet meedoen. In de derde fase gaan professionals onderhandelen. Ze zullen bepaalde zaken naar eigen hun eigen hand proberen te zetten. Een zekere mate van ‘depressie’ is in de vierde fase waar te nemen. Professionals geven het op en missen de dingen uit de oude realiteit. Acceptatie van de nieuwe realiteit vindt in de vijfde fase plaats.

Reboarding programma

Bij de opzet van een reboarding programma  is het belangrijk om professionals te beschouwen als nieuwe professionals die net in dienst zijn gekomen. De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat alles anders is geworden. Hierdoor zijn professionals in een nieuwe organisatie terecht gekomen. Een goed reboarding programma duurt honderd dagen en laat professionals op een leuke en interactieve wijze kennismaken met elkaar en de ‘nieuwe organisatie’.

Cruciale rol

Een cruciale rol voor de reboarding van professionals in het wijkteam is weggelegd voor de leidinggevende of coördinator. Zij informeren, betrekken en motiveren de professionals in het team en gaan respectvol om met emoties. De coördinator of leidinggevende is verantwoordelijk voor het creëren van een psychologisch veilige werksfeer waar iedere professionals zich gelukkig voelt en tot bloei komt.

Tips

Ten slotte nog een vijftal tips om het reboarden van het wijkteam goed te laten verlopen:

  1. Zorg dat je inzicht hebt in de behoeften, emoties en wensen van professionals en stem daar je aanpak op af.
  2. Ben je er bewust van dat iedere professionals de vijf fasen verandering anders doorloopt. Geef professionals de tijd en ruimte om dit proces te beleven. Forceer niets.
  3. Ontwikkel een duidelijke visie op reboarding van het wijkteam en biedt activiteiten aan die elkaar op een logische manier opvolgen. Een gezellige Zoom borrel met leuke quiz of meedenk sessie via Teams is niet effectief en werkt op de lange termijn contraproductief.
  4. Denk na over een vervolg op het reboarding programma.
  5. Wees wendbaar en denk na over wat te doen bij een tweede of derde coronagolf. Hoe zorg je voor rust, vertrouwen, verbondenheid en continuïteit?

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.