Blog: Een nieuwe visie en missie voor het wijkteam

Ik schrijf nu bijna drie jaar over wijkteams in het sociaal domein en ik kan niet in klare taal vertellen waar ze voor staan. Dat komt omdat het ze ontbreekt aan een glasheldere visie en missie. Daarom in dit blog inspiratie voor het schrijven van een nieuwe visie en missie.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Fawzi Salih is blogger bij Zorg+Welzijn

De vorige liet Fawzi zien hoe ook professionals in een wijkteam kunnen doorbreken op LinkedIn >>

Een visie is inspirerend en geeft een visionair en ambitieus beeld van wat je als wijkteam wilt zijn: je droomsituatie. Je visie omvat de overtuigingen en opvattingen van je wijkteam en geeft je kijk op het leven en de maatschappij weer. Omdat de wereld om je heen verandert, kan deze blik op de toekomst over een tijd ook veranderen. Met een missie geef je aan wie je als wijkteam bent, wat je doet en wat je wilt bereiken. Het is een dieperliggende motivator of een dieper doel. De missie blijft gedurende langere tijd hetzelfde en wordt afgeleid van de visie. Je kunt de missie gebruiken om prioriteiten, activiteiten en verantwoordelijkheden te bepalen.

Een kijkje buiten het sociaal domein

Op internet zijn talloze voorbeelden te vinden van inspirerende visies en missie. Laat je eens inspireren door de volgende twee bekende bedrijven:

  • IKEA is een Zweedse meubelgigant met vestigingen over de hele wereld. De visie van het bedrijf luidt als volgt: ‘Een beter dagelijks leven creëren voor zo veel mogelijk mensen.’ In de missie staat het volgende: ‘Een ruim assortiment van goed ontworpen, functionele woninginrichtingsproducten aanbieden tegen zo laag mogelijke prijzen, opdat zo veel mogelijk mensen ze zouden kunnen betalen.’
  • Jumbo is een fabrikant van het bord- en gezelschapsspellen. Het bedrijf heeft de volgende visie geformuleerd: ‘Spelende mensen zijn vrolijke mensen. Wij geloven in het spel als bron van plezier, creativiteit, ontwikkeling en sociale interactie. En wij zijn ervan overtuigd dat de mogelijkheden om te spelen eindeloos zijn en dat er altijd behoefte blijft bestaan om samen te spelen: fysiek, virtueel en geïntegreerd.’ De missie is als volgt geformuleerd: ‘Wij willen mensen vrolijk maken door hen te laten spelen en hen spelenderwijs te laten groeien, overal en altijd.’

Inspireren en verrassen

De visie en missie van IKEA en Jumbo klinken toch duizend maal beter dan de volgende tekst uit het sociaal domein: ‘Wij geloven in een samenleving waarin mensen meedoen, meetellen en omzien naar elkaar. Ieder op zijn eigen wijze. Wij verbinden mensen met elkaar, met de wijk en/of met hun eigen kracht. We ondersteunen mensen kortdurend om weer in hun eigen kracht te komen. Wij zetten ons in voor een samenleving en wij bouwen aan een organisatie die drijft op samenwerking, kennis en innovatie. Informatie is overal; op internet, bij inwoners, bij samenwerkingspartners en meer. Deze informatie gebruiken wij om ons te blijven ontwikkelen. We gebruiken de input ook om snel in te spelen op vragen en behoeften uit de maatschappij en overheid. Dit doen we met enthousiaste, betrokken en ondernemende mensen.’ Als willekeurige burger zou ik niet in een zin kunnen vertellen waar dit wijkteam voor wil gaan (visie) en waar ze voor staan (missie). Een goede visie en missie moeten inspireren en verrassen.

Hoe staat het met de visie en missie van jullie wijkteam? Voor trouwe lezers van mijn blogs op Zorg+Welzijn bied ik een gratis check-up van jullie visie en missie aan. Interesse? Stuur een e-mail naar f.salih@kennis-express.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.