Blog: Cliëntondersteuning: kan het simpeler?

De telefoon gaat en ik neem op. ‘Met M., ik vond uw telefoonnummer op internet. Ik heb op dit moment een kennisje in huis, zij ligt in scheiding en is zwaar overspannen. Bij wie moet ik zijn voor hulp voor haar? En hoe komt ze aan geld, aan werk en aan een huis?’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Anne-Marie van Bergen, senior adviseur Movisie.
Foto: Movisie

In de vorige Movisieblog pleitte Christine Kuiper voor een andere aanpak van de armoedeproblematiek >>

Op zo’n moment verwijs ik naar een lokale cliëntondersteuner. We hebben in Nederland de inrichting van hulp- en dienstverlening immers behoorlijk ingewikkeld gemaakt. Er zijn veel mogelijkheden om mensen op weg te helpen als ze op zoek zijn naar geschikte ondersteuning. Wijkteams, Wmo-consulenten, klantmanagers, sociaal werkers, wijkverpleegkundigen, huisartsen. Maar waar begin je als je iets krijgt waardoor je leven op zijn kop staat?

Wat is het?

Een cliëntenondersteuner zie ik als levensbrede wegwijzer die van meerwaarde kan zijn in situaties zoals die van M. Iemand die de tijd neemt om naar je verhaal te luisteren, die je helpt ordenen zonder meteen in een oplossingsrichting te denken. Iemand die weet wat er allemaal mogelijk is aan hulp en steun en hoe je daar een beroep op kunt doen. Iemand die desgewenst meegaat naar een gesprek, want vier oren horen meer dan twee. Iemand die ervoor zorgt dat je weer overzicht krijgt en kunt kiezen wat bij jou past. Dát is een onafhankelijke cliëntenondersteuner.

Op de kaart

We ondersteunen vanuit Movisie het koploperproject ‘Cliëntondersteuning’, een project van de VNG, IederIn en de Koepel van adviesraden Sociaal Domein. Doel van het project is om cliëntondersteuning beter op de kaart te krijgen in Nederland. Iedere gemeente heeft de cliëntondersteuning nu op haar eigen wijze georganiseerd: met vrijwilligers, ervaringsdeskundigen, sociaal werkers, MEE-medewerkers of een combinatie daarvan. In nauwe samenwerking met de wijkteams of helemaal apart. Met inlooppunten in iedere wijk, alleen op afspraak of zelfs via verwijzing door het wijkteam of Wmo-consulent. Met allerlei inhoudelijke kwaliteitseisen of met als enige eis dat mensen die er gebruik van maken er tevreden over zijn. Met een vrije opdracht of met nauw omschreven taken.

Vooruit kijken

Helpt dit mensen op momenten van verwarring en heroriëntatie? Ik vind dat het hoog tijd is voor meer eenheid en duidelijkheid. In het koploperproject hebben we met de veertien gemeenten die koploper zijn de eerste stappen in die richting gezet. Op 20 juni 2018 tijdens een slotconferentie delen ze hun ervaringen met iedereen die mee wil denken. Ook kijken we vooruit: hoe maken we het simpeler voor iedereen?

Anne-Marie van Bergen, senior adviseur Movisie.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.