Aanpakken schuldhulpverlening moet sneller en beter

De Nationale ombudsman trok al in 2016 aan de bel over de gemeentelijke schuldhulpverlening. Mensen kwamen onvoldoende voor schuldhulpverlening in aanmerking en de toegang was niet breed genoeg. Hoe gaat het nu? Annemarie Tuzgöl-Broekhoven: ‘Nog steeds zien we drempels. Het gaat beter, maar de veranderingen mogen wel een tandje sneller worden doorgevoerd.’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Aanpakken schuldhulpverlening moet sneller en beter
Foto: iStock

Schuldhulpverlening is een onderwerp waar de Nationale ombudsman zich geregeld over uitspreekt. In 2016 werd in het rapport Burgerperspectief op schuldhulpverlening gesteld dat de overheid ten onrechte en te veel uitgaat van zelfredzaamheid van burgers. ‘Onvoldoende redzaamheid is juist één van de reden waarom burgers in grote financiële problemen komen.’ Begin 2018 werden in het rapport Een open deur? aanbevelingen gedaan om de toegang tot de gemeentelijke schuldhulpverlening te verbeteren omdat de toegang niet laagdrempelig genoeg en niet breed genoeg zou zijn. Dat was een verkennend onderzoek. In het vervolgrapport dat 13 september is verschenen, Een open deur? Het vervolg

0
562

Wil je dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen. Wil je dit?

Ben je al abonnee? Log dan in en lees verder

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.