Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Sociaal ondernemen, hoe doe je dat?

Sociale ondernemingen scheppen de banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Hoe sympathiek deze initiatieven ook zijn, in veel gevallen redden deze ondernemingen het niet . Slechts een klein deel van hen lukt het een bedrijf op te bouwen dat zowel zakelijk als sociaal stevig op zijn benen staat. Hoe kun je als sociale firma succes boeken en wat heb je daarvoor nodig?
Sociaal ondernemen, hoe doe je dat?
Foto: ANP Photo

VSBfonds en Start Foundation zijn al jaren actief als financier van sociale ondernemingen. Zij lieten onderzoek doen naar het de succes- en faalfactoren van het sociaal ondernemen en geven aanbevelingen:

Economisch realisme

Hoe sociaal bewogen je ook bent, economisch realisme is een eerste vereiste voor een gezonde sociale firma. Je moet thuis zijn op de markt en eerst weten wie je klanten zijn en hoeveel omzet je daar vandaan kunt halen voordat je met een sociale onderneming begint. Veel sociale ondernemingen beginnen met de arbeidsplaatsen en gaan daarna op zoek naar de klant en bewandelen zo de omgekeerde, minder succesvolle weg.

Een goed ondernemingsplan

Met een gedegen ondernemingsplan kun je de boer op bij fondsen en geldverstrekkers. Lever een duidelijk product of een dienst waar de markt om vraagt, dan heb je ook een duidelijk profiel naar de klant. De omzetprognoses en een meerjarenbegroting missen vaak en dat maakt het ondernemen risicovoller.

Een duidelijke financieringsstrategie

Waar wil je het benodigde geld vandaan halen, welke rol moeten de financiers krijgen en hoe snel wil je de leningen weer terugbetalen? Word niet al te afhankelijk van fondsen en donateurs.

Word geen hulpverlener

Succesvolle sociale ondernemers hebben wel geduld met en begrip voor de beperkingen van hun medewerkers, maar vinden hen niet zielig. Zij spreken hen aan op hun kracht. Medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt kampen in sommige gevallen ook met problemen en achterstanden op andere gebieden. Wanneer je deze problemen wilt oplossen, loop je het risico om je commerciële scherpte kwijt te raken.

Samenwerking

Samenwerking is een sleutel tot meer succes. Door samen te werken en goede afspraken te maken met andere marktpartijen en opdrachtgevers kun je min of meer gegarandeerde omzet binnenhalen.

Kennis van de jungle aan regels

Hulpverlening certificering, loondispensatie het opleiden van medewerkers, de sociale ondernemer moet van nogal wat markten thuis zijn. Blijf goed op de hoogte van alle regels, wetten en bepalingen om optimaal gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden.

Extra geld, energie en tijd

Weet dat de arbeidsproductiviteit van je medewerkers lager ligt dan wat als normaal mag worden beschouwd. Een sociaal ondernemer is meer tijd kwijt aan het inwerken en opleiden van het personeel. Vaak moet de werkomgeving ook worden aangepast, dat zorgt voor extra kostenposten en relatief grotere aanloopverliezen.

Hanteer een duidelijke sociale missie gekoppeld aan je doelgroep

Mensen met een visuele, auditieve of verstandelijke handicap, een psychiatrische achtergrond, ouderen, mensen met autisme. Een duidelijke missie gekoppeld aan de doelgroep waar je mee werkt, geeft een helder beeld van waar de sociale onderneming voor staat.

Meer informatie over sociaal ondernemen staat in het onderzoeksrapport: Sociaal ondernemen: passie en poen. Het rapport is te vinden op www.vsbfonds.nl en www.startfoundation.nl

Alexandra Sweers

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden