Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Zuiver (Combiwel): ‘Aanbesteden leidt niet tot maatschappelijk ondernemen’

Aanbesteden heeft niets te maken met maatschappelijk ondernemen. Het haalt juist de creativiteit weg die nodig is om problemen op te lossen, vindt Hans Zuiver. De bestuurder van het Amsterdamse Combiwel vertelt tijdens het komende Zorg + Welzijn-congres ‘Kapitaal en succesvol partnerschap’ over maatschappelijk ondernemen.

Door Alexandra Sweers – ‘Een maatschappelijke onderneming als Combiwel zie ik als een bedrijf dat juist niet alleen overheidsopdrachten uitvoert. De overheid zet een plan uit en daar mogen wij dan met z’n allen op inspringen door een mooie offerte te maken.’ Gebakken lucht is het, meent Zuiver, en het heeft niets met maatschappelijk ondernemen te maken. Dat kan op zoveel andere manieren. (Foto: Ram van Meel)

Kinderdagopvang
In 2004 werd de Amsterdamse welzijnsorganisatie uitgeroepen tot maatschappelijk ondernemer van het jaar. ‘Dat was mede omdat wij met enkel particulier geld 750 vierkante meter aan kinderdagopvang wisten te realiseren. Een grote supermarkt doneert vijftig euro per vierkante meter per jaar om dit in stand te houden. De kinderopvang is een BV waar ook geld vrijkomt. Winst uit onderneming dus.’ En niet altijd hoeven deze investeerders er iets voor terug te zien, vertelt Zuiver. ‘We hebben er niets voor teruggegeven. De supermarkt wilde geen reclame, zelfs geen bordje op de gevel. Dat wilden ze per se niet.’

Formulering
Het benaderen van particuliere geldschieters vereist wel een bepaalde aanpak. Heel anders dan bij fondsen, stelt de bestuurder. ‘Wil je aanspraak maken op fondsen dan doe je een schriftelijke aanvraag. Dan ligt het aan je formulering en de hoogte van het bedrag of je uiteindelijk het geld krijgt. In het bedrijfsleven moet je met de mensen gaan praten. Die partijen moeten uiteindelijk jou vertrouwen en geloven dat het goedkomt met hun geld en jouw plan’, aldus Zuiver.

Hot
Toch valt er in Nederland niet enorm veel bij sponsors te halen, meent Zuiver. ‘In Amerika zie je dat eigenlijk veel meer. Daar is het juist heel hot. Er wordt van mensen in de top van het bedrijfsleven verlangd dat ze actief zijn op het welzijnsvlak.’ De Nederlandse cultuur zit nog niet zo in elkaar, maar het begint te komen, vindt Zuiver.

Maatschappelijk doel
Bedrijfsuitjes met een maatschappelijk doel, zoals een kinderboerderij opknappen noemt Zuiver zeer interessant. Maar hij wil meer dan een eenmalige bijdrage. Zuiver: ‘Ik sprak met een ondernemer die een Mexicaanse voedsellijn wilde opzetten in supermarkten waarvan een derde van de winst naar charitatieve projecten ging. Fantastisch!’

Nieuw geld
‘Bij veel projecten van Combiwel komt er geen direct subsidiegeld aan te pas, maar natuurlijk is het in bepaalde gevallen wel zinnig om met de overheid samen te werken. Het mooiste is de situatie dat er er nieuw geld vrijkomt uit projecten en dat daarna pas gemeentegeld wordt gebruikt.’

Wilt u meer weten over sponsoring en fondsenwerving in de non-profit sector? Kom dan 18 september naar het Zorg + Welzijn-congres ‘Kapitaal en succesvol partnerschap’ (World Trade Center Rotterdam).

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.