Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Zorgverleners moeten IGZ willen mijden’

Ziekenhuizen, zorginstellingen, huisartsen en zorgverleners moeten alles op alles zetten om zelf klachten adequaat af te handelen. Ze moeten in de toekomst koste wat kost willen voorkomen dat klachten over hun functioneren bij de IGZ terechtkomen. Dat vindt Nationaal ombudsman Alex Brenninkmeijer.
'Zorgverleners moeten IGZ willen mijden'

‘Het is wel belangrijk dat instanties zelf minder defensief reageren en dat ze elkaar niet gaan afdekken als er een fout gemaakt is’, zei hij maandag.

Bureaucratie
Volgens Brenninkmeijer voelen mensen die klagen bij de IGZ zich vaak niet gehoord. ‘Ze krijgen te maken met een verschrikkelijke bureaucratie. Ze dienen een klacht in en horen er vervolgens erg lang niets meer over. Ze missen het gevoel van urgentie en het luisterend oor. Dat moet helemaal anders’, vindt de ombudsman.

Menselijke maat
Alex Brenninkmeijer vindt het positief dat Winnie Sorgdrager en Koos van der Steenhoven in hun rapporten pleiten voor versterking van de rol van de IGZ. ‘Er staan veel concrete aanbevelingen in de rapporten. Dat kan heel wat opleveren’, denkt hij. ‘Maar de inspectie moet wel oog houden voor de menselijke maat. Dit mag niet enkel leiden tot meer procedures, regels en bureaucratie. Klagende mensen moeten wel echt beter worden geholpen.’ 

Bron: ANP/ANP-foto/Toussaint Kluiters

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.