Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Zo communiceer je effectiever met cliënten

Slechts twintig procent van de cliënten geeft aan dat ze hun verhaal kunnen afmaken. 'Effectieve interprofessionele communicatie, waarbij de cliënt meepraat en meedenkt als professional, is heel belangrijk', benadrukt logopediewetenschapper Yvonne van Zaalen. 'Realiseer je hoe pijnlijk de verkeerde wijze van communiceren kan zijn.'
Belangrijke uitgangspunten bij interprofessionele communicatie: de cliënt praat en denkt mee als professional, er is geen hiërarchie, en het is belangrijk verschillende perspectieven in kaart te brengen, en daarbij door te vragen wat mensen precies zien en bedoelen, anders kunnen heel snel misverstanden ontstaan. Foto Pixabay

Gemiddeld duurt het twaalf seconden voordat de cliënt onderbroken wordt. Een kleine aanpassing aan je manier van communiceren kan iemands gevoel over het gesprek ingrijpend veranderen, zegt Yvonne van Zaalen, logopediewetenschapper en associate lector bij Fontys Paramedische Hogeschool. Ze is ook een van de auteurs van het recent verschenen boek Interprofessioneel communiceren in zorg en welzijn*. Van Zaalen geeft een heel actueel voorbeeld van de impact van de wijze van communiceren.

Premium

Wil je dit artikel lezen?

Neem een Zorg+Welzijn kennismakingsabonnement voor slechts € 15. Na twee maanden stopt het abonnement automatisch.


  • Onbeperkt alle premium artikelen lezen
  • Online alle artikelen uit Zorg+Welzijn magazine lezen
  • Toegang tot meer dan 900 zinvolle dagbestedingsactiviteiten

Al abonnee? Log dan in

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.