Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Wildgroei aan apps in de zorg

Online therapie wint snel aan terrein in de zorg. Vooral in de ggz is het aantal hulp-apps snel gegroeid. Dit meldt de NOS. In veel ggz-instellingen wordt al met online hulpmiddelen gewerkt. Wat er nog aan ontbreekt, is een goede controle op het effect van de hulpmiddelen.
De kanttekening bij de wildgroei aan apps voor de zorg is dat een gebruiker door de bomen het bos niet meer kan zien. Welke app werkt echt goed en welke niet?
De kanttekening bij de wildgroei aan apps voor de zorg is dat een gebruiker door de bomen het bos niet meer kan zien. Welke app werkt echt goed en welke niet? - Foto: iStock

Bij ggz-instelling Parnassia gebruiken dagelijks zo’n 91.000 mensen een vorm van e-health. Marc Blom van Parnassia is enthousiast: ‘Via apps kan je op het moment dat jij het nodig hebt zelf zorg krijgen. Gewoon via de mobiele telefoon. Het geeft mensen het gevoel dat ze meer controle krijgen over hun problemen.’

Hulpmiddelen in de praktijk

Een bekend online hulpmiddel is de app temStem, een app voor mensen die stemmen horen. Zo’n vijfduizend mensen gebruiken deze app waarmee ze zichzelf kunnen afleiden zodat de stemmen verdwijnen. Radio 1 zond een reportage uit bij ggz Friesland waar wordt geëxperimenteerd met een virtuele reality-bril. Mensen met pleinvrees kunnen daarmee langzaam wennen aan veel mensen om zich heen. Een kwart van de artsen heeft al aangegeven het komende jaar online hulp aan te gaan bieden bij patiënten met psychische klachten.

Toezicht

De kanttekening bij deze snelle ontwikkelingen is dat een gebruiker door de bomen het bos niet meer ziet. Welke app werkt echt goed en welke niet? Welke app is er, behalve hulp bieden, op uit om persoonsgegevens te verkrijgen? Het Trimbos-instituut werkt momenteel aan een keurmerk voor de ggz. De Inspectie voor de Gezondheidszorg houdt toezicht op de zorg en medische apps, maar dat doen ze alleen op apps die wettelijk gezien worden als een medisch hulpmiddel. Dat zijn er op dit moment nog maar veertig.

Keurmerk

De Raad voor de Volksgezondheid en Zorg heeft al gepleit voor een keurmerk zodat gebruikers zien bij wie hun gegevens veilig zijn en welke apps werken. Maar niet iedereen is voorstander van zo’n keurmerk. Lucien Engelen, directeur van het Radboud Reshape Center: ‘Een keurmerk is dodelijk voor innovatie.’ Hij denkt dat het kaf vanzelf wel van het koren wordt gescheiden.  ‘Alleen de apps die goed zijn en als efficiënt worden beoordeeld, blijven over. Dat is een vorm van selectie waar de consument de macht over heeft.’

Kunnen digitale behandelingen van meerwaarde zijn voor de ggz? Ja, zegt hoogleraar eMental-health Heleen Riper na onderzoek, maar dan moet de ggz wel meer betrokken worden bij onderzoek en gebruik. Lees meer >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.