Op de cluster 4-scholen van Orion, een Amsterdamse stichting voor speciaal lager en voortgezet onderwijs, hebben veel leerlingen adhd, autisme of een ander medisch label. Ze hebben ernstige gedrags- en psychiatrische problemen: korte lontjes, moeilijk te reguleren emoties en angst- of concentratieproblemen. ‘Sommige kinderen hebben een dossier met vier diagnoses in één onderzoek, anderen ondergaan jaarlijks nieuwe onderzoeken, waar steeds een ander label uitkomt’, schetst orthopedagoog-generalist Michiel Asselman. Maar volgens hem zegt dat allemaal weinig
‘Wat heeft dit kind?’ is de verkeerde vraag, vinden onderzoekers en jeugdwerkers
Kinderen die het thuis moeilijk hebben, vertonen gedrag dat binnen het keurslijf van school snel tot vermoedens van autisme of adhd kan leiden. We kijken te individualistisch naar hen, vindt onderzoeker Bert Wienen, en we psychologiseren te veel. Twee jeugdwerkers herkennen dat: ‘We moeten durven vragen hoe het thuis gaat.’
Mooi artikel. Verdraagzaamheid en met elkaar zonder oordeel het gesprek aangaan: zo leer je elkaar beter kennen. Fijn dat duidelijk wordt beschreven dat je juist met het kind zelf in gesprek kunt gaan.