Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

‘Verwarde personen tussen wal en schip’

‘Wat we eigenlijk willen bereiken, is dat mensen in de nulde en eerste lijn die te maken krijgen met iemand die zich verward gedraagt meteen denken “we moeten nu helpen, morgen kijken we wel wie dat betaalt en of het juridisch klopt”. Doe je dat niet, dan raakt deze persoon nog verder de weg kwijt.’ Dat zegt Onno Hoes, voorzitter van het Schakelteam Personen met Verward Gedrag.
1-Verwarde-personen-Fotolia.jpg
Het Schakelteam Personen met Verward Gedrag gaat zich het eerste half jaar focussen op het goed regelen van vervoer en opvang en de vraag of er een landelijk meldpunt moet komen. - Foto: Fotolia

Op vrijdag 30 september 2016 presenteerde het Aanjaagteam Verwarde Personen haar eindrapport: een document met aanbevelingen, een methodiek en een procesaanpak om te zorgen dat verwarde personen zo snel mogelijk en zo goed mogelijk geholpen worden. De implementatie hiervan wordt uitgevoerd door het Schakelteam Personen met Verward Gedrag onder leiding van Onno Hoes.

Schakelteam

Het Schakelteam bestaat uit vertrouwde en nieuwe gezichten. Een aantal van de leden van het Aanjaagteam kreeg een plek in het Schakelteam en verder vulde Hoes ‘zijn’ team aan met nieuwe mensen. ‘Ik vind het heel belangrijk om uit iedere sector vertegenwoordigers te hebben die nog actief werkzaam zijn in hun beroepsgroep. Daarnaast wilde ik bijvoorbeeld ook geen manager uit de GGZ, maar een praktiserend psychiater. Ook ervaringsdeskundigen zijn vertegenwoordigd. De opzet van het team blijft om vanuit de leefwereld van mensen te denken en van daaruit door te bouwen.’

‘Ik ben tevreden over ons eindrapport, maar ik ben er nog niet gerust op of onze aanbevelingen serieus worden opgepakt. De huidige praktijk staat nog ver af van de praktijk die we beogen.’ Dat zegt Leen van Leersum, lid van het aanjaagteam Verwarde Personen. Lees meer >>

Voorkomen

De komende twee jaar gaat het Schakelteam aan de slag om ervoor te zorgen dat overal in Nederland een goed werkende aanpak komt voor mensen met verward gedrag. Ook als die mensen strafbare feiten pleegden, gevaarlijk (b)lijken, zorg mijden en geen netwerk (meer) hebben. Hoes: ‘Doel is om met elkaar in te zetten op het voorkomen van persoonlijk leed en maatschappelijke overlast.’

Tussen wal en schip

Volgens hem vallen verwarde personen nu nog te vaak tussen wal en schip. ‘Als mensen al bij een instantie aankloppen of in beeld komen, krijgen ze soms niet meteen het juiste antwoord. Vaak worden ze bijvoorbeeld doorverwezen, maar doen ze daar iets mee? Zorg als sociaal professional dat je deze mensen zelf met de juiste personen in contact brengt. Het feit dat ze in beeld komen of om hulp vragen, is al heel wat. Laat ze dan niet vallen. Nu zijn hulpverleners soms bang dat ze iets niet mogen of dat er financiële consequenties aan hun handelen zitten. Daar moeten we vanaf. Help mensen eerst en kijk daarna naar de financiële en juridische gevolgen. Doe je dat niet, raken mensen steeds verder van het pad af.’

Meldpunt, vervoer en opvang

Het Schakelteam gaat zich het eerste half jaar vooral focussen op het goed regelen van vervoer en opvang en de vraag of er een landelijk meldpunt moet komen. Hoes: ‘Deze drie elementen staan het hoogst op onze lijst. Begin 2017 gaan we als team de plussen en minnen van een landelijk meldpunt op een rij zetten. Is een landelijk meldpunt handig? Of werkt een regionaal meldpunt beter? Daarnaast willen we dat het vervoer en de opvang van verwarde personen het eerste half jaar geregeld is. Als dat niet lukt, moeten we enorme druk op de regio’s uitoefenen. Daarom is er het Schakelteam, de leden kunnen schakelen met hun eigen beroepsgroep om zo sneller dingen voor elkaar te krijgen.’

Stoplichtensysteem

Hoes: ‘Het Aanjaagteam heeft negen bouwstenen ontwikkeld die aangeven wat minimaal nodig is voor een sluitende aanpak, vanuit het perspectief van mensen met verward gedrag én de samenleving. Aan de hand van die bouwstenen gaan we  regio’s toetsen. In de loop van 2017 willen we een stoplichtensysteem introduceren waarbij je per regio kunt zien of deze rood, geel of groen is. Dit geeft een goed overzicht van de stand van zaken. Over twee jaar moet de hele kaart groen zijn.’ Hoes meent dat er op dit moment al wat groene elementen te zien zouden zijn als de kaart al bestond. ‘In de Randstad, in Limburg en in Oost-Brabant zijn regio’s bijvoorbeeld al heel actief bezig. Middels een actieve community op internet en bijeenkomsten willen we deze goede voorbeelden gaan uitwisselen.’

Eerste lijn

Hoe snel gaan sociaal professionals merken dat het Schakelteam druk bezig is met de implementatie van een goede aanpak rondom personen met verward gedrag?  ‘Ik hoop echt dat sociaal professionals in de eerstelijnszorg snel verschil merken. Zij hebben de eerste confrontatie met de mensen waar het over gaat en willen gegevens snel door kunnen geven. Een meldsysteem, goed vervoer en opvang zijn voor hen cruciaal. Ik weet dat bijvoorbeeld leden van wijkteams en wijkggd’ers nu soms met hun handen in het haar zitten. We zijn erop gericht mensen zo lang mogelijk thuis te houden, maar dat maakt hun werk soms wel moeilijker. Wanneer een dementerende cliënt kinderen of een partner heeft, is het op te vangen. Maar is die bewuste cliënt alleenstaand, zonder kinderen of een sociaal netwerk en misschien wel diabetespatiënt, kan hij of zij door de dementie vergeten medicijnen in te nemen en een probleem worden voor de buurt. Wij willen sociaal professionals de tools en middelen geven om hun werk ook in dit soort situaties goed te kunnen doen. Ook zij moeten zich over twee jaar comfortabel voelen bij het systeem.’

Het Schakelteam heeft haar plannen samen gevat in het Schakelprogramma ‘Niemand tussen wal en schip’. Lees de inhoud van het hele programma hier >>

3 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Jammer dat iedereen achter dit wat opgehypte thema aanhijgt en er van alles wordt opgetuigd waar het inzetten op verbinden van 'wat al is' de echte oplossing zou opleveren. Naast het gegoochel met aantallen, de inzet op vervoer als deels cosmetisch ten behoeve van 'houd het volk rustig' en 'wek veiligheidsgevoelens', leggen de transities natuurlijk de missers van de voorbij 20 jaar bloot in zorg en welzijn (kolommenstructuur en alleen acteren op de vraag).
    Houd het lokaal om het thema van kwetsbare mensen in de volle breedte tot een gezamenlijke opdracht en verantwoordelijkheid te maken met oplossingen die de lokale kleur hebben. Misschien voor de grote stad mede een psycholance, voor een kleinere minder stedelijke regio een goed er-op-af team of begeleiding-op-maat met professionals en sociaal netwerk. Nogmaals: de maakbare, en zeker landelijke, samenleving bestaat niet, dus hou op met het uitrollen van tekentafelbeleid als mistige deken over het land. Gewoon lokale aandacht en focus op wat het probleem is en hoe 'we' dat daar terplekke samen gaan benaderen en voorkomen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.