Subsidie voor opbouwwerk in Feijenoord stopgezet

De subsidiekraan aan de stichting Bewonersondersteuning Deelgemeente Feijenoord (BDF) wordt per 2009 door de bestuursleden van deelgemeente Feijenoord dichtgedraaid.

Door Esther van Andel – Aanleiding voor de stop van de financiële steun is het

gebrek aan bedrijfsmatige transparantie. Ook voldoet de stichting nog niet aan

de verbeterpunten die door beide partijen in 2004 zijn vastgelegd. (foto: taallessen in

Afrikanerwijk)

Verbeterpunten

Een subsidiestop kwam in 2003 ook al ter sprake, maar de deelgemeente gaf

de
name=”stichting BDF”>BDF
in 2004 nog een kans. Drie jaar terug spraken beide

partijen af dat er een verbeterprogramma voor het opbouwwerk opgesteld moest

worden. Het strategische beleid was niet actueel genoeg, de interne kwaliteit

kon hoger en de toekomst visie scherper.

Transparantie

Vooral de transparantie in de financiële bedrijfsvoering is volgens
href=”http://www.robbertbaruch.nl/” target=_blank name=”robbert baruch”>Robbert

Baruch
, dagelijks bestuurder van
href=”http://www.feijenoord.rotterdam.nl/smartsite350957.dws?Menu=427888&Tekstmode=0″

target=_blank name=”deelgemeente “>deelgemeente Feijenoord
, een probleem.

BDF kan de deelgemeente niet duidelijk maken wat een uur opbouwwerk kost. ‘Als

je dat niet weet, kun je geen goed beleid voeren’, zegt Baruch. Volgens de

deelgemeente is de stichting er in de afgelopen jaren niet in geslaagd deze

verbeteringen door te zetten.

BDF krijgt later vandaag het voornemen van de deelgemeente schriftelijk

toegestuurd. Vervangend directeur van stichting BDF en coördinator van Bewoners

Organisatie Afrikaanderwijk en Katendrecht, Otto Draayers, baalt van het besluit

van de deelgemeente. Volgens hem ligt de nalatigheid niet bij de

bewonersorganisatie, maar bij de deelgemeente zelf.

Moeizame relatie

‘In 2003 hebben we samen een deal gemaakt. Wij zouden verbeteringen

aanbrengen in de organisatie, de deelgemeente zou de financiële middelen regelen

om die verbeteringen te kunnen realiseren. Maar de gemeente houdt de hand op de

knip. Zij komen de afspraak niet na’, zegt Draayers.

Herhaaldelijke verzoeken van de bewonersorganisatie om raadsbesluiten om te

zetten in beschikkingen leidden tot niets. ‘We bleven dus bungelen’, zegt

Draayers. ‘We hebben een forse doorstart gemaakt op alle verbeterfronten, maar

nu wordt de stekker eruit getrokken. Onze relatie was nooit echt gezond, maar nu

gaat het nog moeizamer.’

Onduidelijke bedrijfsvoering

Baruch: ‘Ze weten ieder jaar hoeveel subsidie ze krijgen. Dat is de

subsidie die ze vorig jaar kregen, plus een jaarlijkse verhoging. Maar omdat de

stichting niet kan vaststellen wat hulp aan bewoners kost, kun je

vraagtekens zetten bij de transparantie van de bedrijfsvoering.’

Deloitte, de organisatie op het gebied van de financiële en zakelijke

dienstverlening, heeft de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar de

bedrijfsvoering van BDF. ‘Zelfs zij zeggen dat de registratie en controle op de

financiële middelen beter kan, afspraken beter geregistreerd moeten worden en

dat de informatievoorziening hierover beperkt is. De verbetering daarvan is de

verantwoordelijkheid van BDF zélf’, aldus Baruch.

Lees ook:
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/tsge_portlet_zw_search_actionOverride/___2Fportlets___2Fts___2Fge___2Fsearch1___2Fcontent___2FgoToResult/_windowLabel/tsge_portlet_zw_search/tsge_portlet_zw_searchchannelId/5601/tsge_portlet_zw_searchitemId/53726/_desktopLabel/zorgwelzijn/_pageLabel/tgse_page_search_results/index.html”

target=_blank name=opbouwwerk>René Diekstra: ‘Optimisme is een morele

plicht’
(Zorg + Welzijn Magazine, 3 april 2006)

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.