Schaalvergroting ondermijnt vertrouwen zorgprofessional

Dokters en andere zorgprofessionals staan steeds minder zeker in hun vak, blijkt uit een 24 januari gepubliceerd onderzoek van het NIVEL, het Nederlands Instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg. Zowel huisarts, tandarts en dierenarts als fysiotherapeut, verpleegkundige en apotheker hebben weinig vertrouwen in overheid, toezichthouders en zorgverzekeraars, evenals in hun werkgevers en in elkaar.
Schaalvergroting ondermijnt vertrouwen zorgprofessional

Door Lin Tabak – Dat heeft alles te maken

met het veranderde maatschappelijke en politieke klimaat, stellen de

onderzoekers. Arts en tandarts, vroeger baas in eigen praktijk, moeten zich

tegenwoordig verantwoorden tegenover de

verzekeraar. ConcurrentDe voortschrijdende marktwerking maakt

collega’s van medestander en vraagbaak tot concurrent. En met name medisch

specialisten werken steeds minder in maatschappen en steeds meer binnen de

hiërarchie van grote

ziekenhuisorganisaties. Mega-organisatiesVooral in ziekenhuizen

neemt het wantrouwen toe. En daarbij speelt, zeggen de onderzoekers,

schaalvergroting een belangrijke rol. Die schaalvergroting heeft, zegt prof

Peter Groenewegen van het NIVEL, de onderzoeksleider, nu ook de geestelijke

gezondheidszorg bereikt. ‘Ook daar zie je steeds meer fusies en

mega-organisaties.’ Alleen de zorg buiten instellingen blijft, zegt hij,

relatief gespaard. ‘Huisarts en apotheker moeten zorg dichtbij huis leveren en

zullen zich dus eerder in ketens verenigen dan in grote

hiërarchische organisaties.’ IncidentenHet onderzoek, waarvoor

een kleine 550 professionals zijn geënquêteerd, rept niet over effecten voor de

patiënt. ‘Hooguit zijn er incidenten vanwege het niet-communiceren van

specialisten’, zegt Groenewegen. ‘Maar het zijn er te weinig om ze te koppelen

aan de gesignaleerde trends.’ SmeerolieToch vinden de

onderzoekers dat het tij moet worden gekeerd. ‘Want vertrouwen is de smeerolie

van een goed functionerende gezondheidszorg’. En het is cruciaal in de ketens en

netwerken waarin de gezondheidszorg steeds meer is

georganiseerd.’ Management eruitMaar terug naar de tijd dat de specialist koning was in

zijn eigen rijk, wil Groenewegen niet. ‘Ook professionals moeten worden

aangesproken op kwaliteit, dus het management

eruit snijden is fout. Gevaar‘Maar van de

negatieve effecten moeten we af,’ vervolgt Groenewegen, ‘wanneer niet

vakinhoudelijk betrokkenen de beoordeling doen, is er het gevaar dat ze zich richten op deeleffecten en

geen oog meer hebben voor het geheel.’ Een pasklaar alternatief

geeft het rapport niet. ‘Met simpele recepten komen was niet onze bedoeling en

dat zou ook knap arrogant zijn; die alternatieven moeten op verschillende

plekken hun eigen vorm krijgen.’ Samen met Johan Hansen en Susan

ter Bekke heeft Peter Groenewegen een boek geschreven: Professies en de

toekomst. Veranderende verhoudingen in de gezondheidszorg Lees ook:
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_home_content/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1search/true/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1channelId/5601/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1id/64407/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>Bureaucratie

in ggz tast kwaliteit werk aan


(Zorg + Welzijn, 07 september

2006)

Meer weten? Lees dan ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis

Zorg + Welzijn Nieuwsbrief
. Daarvoor kunt u zich


href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier

aanmelden
.
href=”http://vedm.net/click2?l=PKtT3&m=xPnT&s=NP5HE3″ target=_blank

name=Nieuwsbrief>Door hier te klikken leest u de laatste

editie
.

Reageer op dit bericht:
href=”mailto:zorgenwelzijn@reedbusiness.nl”>zorgenwelzijn@reedbusiness.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.