Schaalvergroting ondermijnt vertrouwen zorgprofessional

Dokters en andere zorgprofessionals staan steeds minder zeker in hun vak, blijkt uit een 24 januari gepubliceerd onderzoek van het NIVEL, het Nederlands Instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg. Zowel huisarts, tandarts en dierenarts als fysiotherapeut, verpleegkundige en apotheker hebben weinig vertrouwen in overheid, toezichthouders en zorgverzekeraars, evenals in hun werkgevers en in elkaar.


Door Lin Tabak – Dat heeft alles te maken met het veranderde

maatschappelijke en politieke klimaat, stellen de onderzoekers. Arts en

tandarts, vroeger baas in eigen praktijk, moeten zich tegenwoordig verantwoorden

tegenover de verzekeraar. ConcurrentDe

voortschrijdende marktwerking maakt collega’s van medestander en vraagbaak tot

concurrent. En met name medisch specialisten werken steeds minder in

maatschappen en steeds meer binnen de hiërarchie van grote

ziekenhuisorganisaties. Mega-organisatiesVooral

in ziekenhuizen neemt het wantrouwen toe. En daarbij speelt, zeggen de

onderzoekers, schaalvergroting een belangrijke rol. Die schaalvergroting heeft,

zegt prof Peter Groenewegen van het NIVEL, de onderzoeksleider, nu ook de

geestelijke gezondheidszorg bereikt. ‘Ook daar zie je steeds meer fusies en

mega-organisaties.’ Alleen de zorg buiten instellingen blijft,

zegt hij, relatief gespaard. ‘Huisarts en apotheker moeten zorg dichtbij huis

leveren en zullen zich dus eerder in ketens verenigen dan in grote hiërarchische

organisaties.’ IncidentenHet onderzoek,

waarvoor een kleine 550 professionals zijn geënquêteerd, rept niet over effecten

voor de patiënt. ‘Hooguit zijn er incidenten vanwege het niet-communiceren van

specialisten’, zegt Groenewegen. ‘Maar het zijn er te weinig om ze te koppelen

aan de gesignaleerde trends.’ SmeerolieToch

vinden de onderzoekers dat het tij moet worden gekeerd. ‘Want vertrouwen is de

smeerolie van een goed functionerende gezondheidszorg’. En het is cruciaal in de

ketens en netwerken waarin de gezondheidszorg steeds meer is

georganiseerd.’ Management eruitMaar terug

naar de tijd dat de specialist koning was in zijn eigen rijk, wil Groenewegen

niet. ‘Ook professionals moeten worden aangesproken op kwaliteit, dus het

management eruit snijden is fout. Gevaar‘Maar

van de negatieve effecten moeten we af,’ vervolgt Groenewegen, ‘wanneer niet

vakinhoudelijk betrokkenen de beoordeling doen, is er het gevaar dat ze zich

richten op deeleffecten en geen oog meer hebben voor het geheel.’

Een pasklaar alternatief geeft het rapport niet. ‘Met simpele

recepten komen was niet onze bedoeling en dat zou ook knap arrogant zijn; die

alternatieven moeten op verschillende plekken hun eigen vorm krijgen.’

Samen met Johan Hansen en Susan ter Bekke heeft Peter Groenewegen

een boek geschreven: Professies en de toekomst. Veranderende verhoudingen in de

gezondheidszorg Lees ook:
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_home_content/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1search/true/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1channelId/5601/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1id/64407/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>Bureaucratie

in ggz tast kwaliteit werk aan
(Zorg + Welzijn, 07 september 2006)

Meer weten? Lees dan ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis

Zorg + Welzijn Nieuwsbrief
. Daarvoor kunt u zich


href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier

aanmelden
.
href=”http://vedm.net/click2?l=PKtT3&m=xPnT&s=NP5HE3″ target=_blank

name=Nieuwsbrief>Door hier te klikken leest u de laatste

editie
.

Reageer op dit bericht:
href=”mailto:zorgenwelzijn@reedbusiness.nl”>zorgenwelzijn@reedbusiness.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.