Politieke stilte rond wachtlijsten speciaal onderwijs

Voor ruim tweeduizend kinderen met een handicap begint het schooljaar slecht. Ze staan op een wachtlijst en het ziet er niet naar uit dat ze snel naar een geschikte school kunnen. Steeds meer kinderen met gedrags- of psychiatrische problemen krijgen een verwijzing naar het speciaal onderwijs. Die scholen hebben echter een tekort aan geld, personeel en lokalen.
Politieke stilte rond wachtlijsten speciaal onderwijs

Door Olga van Hattum – ‘Ik vind het merkwaardig dat

blijkbaar geaccepteerd is dat die wachtlijsten zo hoog zijn.’

Dat zegt Angelien

Eijsink, Tweede Kamerlid van de PvdA. Zij presenteerde dinsdag op de Berg en

Boschschool in Bilthoven een actieplan tegen de wachtlijsten voor het speciaal

onderwijs. Geen politieke opwindingKinderen

willen wel naar school, maar er is geen plek of geen enkele school wil hen

hebben. Eijsink verbaast zich erover dat de thuiszitters niet meer politieke

opwinding veroorzaken. Thuiszitten is immers strijdig is met de internationale

rechten van het kind en de Nederlandse leerplicht, die al sinds 1900 geldt.

Steun voor actieplanHet kamerlid heeft bij

haar actieplan de steun van een tiental organisaties, waaronder de Algemene

Onderwijsbond (AOb), Onderwijsbond CNV, Chronisch Zieken en Gehandicapten Raad

Nederland (CG-Raad) en de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA). Vooral

leerlingen met autisme en andere ontwikkelingsproblemen lijken de wachtlijsten

te vullen. ‘En deze kinderen zijn al zo kwetsbaar. Hun problematiek wordt door

de wachtlijsten alleen maar erger.’ Bureaucratie

aanpakken
Eijsink vindt dat eerst moet worden erkend dat de

wachtlijsten een probleem vormen. ‘Maar we moeten woorden omzetten in daden’,

zegt ze. ‘Ik pleit voor meer ondersteuning, adequate huisvesting en betere

ambulante begeleiding, voor kind én leerkracht.’ Verder wil Eijsink dat de

bureaucratie wordt aangepakt. ‘Nu zien vaak vijf mensen het dossier, en één

iemand het kind. Dat kan natuurlijk niet. Er moet wel een procedure zijn, maar

die moet niet te ver van de school en het kind af

staan.’ FinancieringOok de wijze van

financiering moet veranderen, vindt Eijsink. ‘Het huidige systeem van

nafinanciering brengt veel scholen in moeilijkheden. Ze hebben gewoonweg niet de

reserves om de oplopende kosten voor te schieten.’ De Bilthovense Berg en

Boschschool heeft bijvoorbeeld 320 leerlingen en richt zich op autistische

kinderen tussen de vier en achttien jaar. Directeur Pieter Greidanus: ‘Een

groeiende school krijgt na vijf maanden extra geld voor boeken en personeel. De

eerste maanden moet de school het zelf opbrengen. Dit jaar groeien we met 54

leerlingen.’ Geen plaatsAan het begin van het

nieuwe schooljaar (2006/2007) kan Greidanus 35 leerlingen geen plaats bieden.

Slechts een kleine minderheid van Greidanus’ scholieren komt uit Bilthoven.

Tientallen kinderen komen uit Utrecht, maar die gemeente wil, althans

financieel, niet erkennen dat de Berg en Boschschool een deel van de Utrechtse

onderwijsvraag beantwoordt. Cijfers

onderwijsinspectie
Volgens cijfers van de

Onderwijsinspectie is het aantal leerlingen met leer- en gedragsstoornissen in

anderhalf jaar tijd met 23 procent gegroeid. Sinds 1992 is dat aantal zelfs meer

dan verdubbeld. De groei is het grootst onder leerlingen met leerlinggebonden

financiering, het zogeheten rugzakje. In de periode 2003 tot 2005 is

dat aantal vervijfvoudigd tot ruim 4.400 rugzakleerlingen.

Links:
href=”http://www.angelieneijsink.pvda.nl/renderer.do/menuId/78030/clearState/true/sf/78030/returnPage/78030/itemId/277101/realItemId/277101/pageId/78047/instanceId/78108/”

target=_blank>Website Angelien Eijsink met

info over actie en downloads
;
href=”http://www.staatvanhetonderwijs.nl/index.asp” target=_blank>De staat van het onderwijs
, Rapport van de

Onderwijsinspectie; Website
href=”http://www.bergenbosch-school.nl” target=_blank>Berg en Boschschool

Lees ook:
href=”dhtmled5://portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_archief/tsge_portlet_news1_archiefsearch/true/tsge_portlet_news1_archiefchannelId/20107/tsge_portlet_news1_archiefid/54946/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”

target=_blank>Kritiek zwelt aan rondom

leerlinggebonden financiering: ‘De bureaucratie nekt het rugzakje’
, Zorg + Welzijn

Magazine, 17 maart 2004

Meer weten? Lees dan ook de

gratis

portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>Zorg

+ Welzijn Nieuwsbrief
. Daarvoor kunt u zich hier


portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>aanmelden


.

target=_blank>De laatste nieuwsbrief leest u via deze

link

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.