Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Platform betrekt allochtone ouder dichter bij onderwijs kind

De Platforms van Allochtone Ouders en Onderwijs (PAOO) houden volgende maand een landelijke ouderdag. Aanleiding is het succes van de speciale platforms die in de zomer van 2006 zijn opgericht door Forum, het Instituut voor Multiculturele Ontwikkeling.
Platform betrekt allochtone ouder dichter bij onderwijs kind

Door Esther van Andel – Om de integratie van allochtone

ouders bij het basis- of voortgezet onderwijs van hun kind te bevorderen heeft

Forum de speciale platforms opgericht. Inmiddels telt Nederland 25 oudergroepen

die zijn vertegenwoordigd in de
target=_blank name=PAOO>Platforms van Allochtone Ouders en Onderwijs

(PAOO)

.

Activeren allochtone ouders

Dat allochtone ouders weinig actief zijn op de school van hun kind is een

vaak gehoorde klacht. Ze zijn amper vertegenwoordigd in de medezeggenschapsraad,

de ouderraad of bij de schoolkrantredactie. Het taalprobleem vormt een hoge

drempel om naar ouderavonden te komen. Daardoor verloopt het contact met de

leerkracht vaak moeizaam. Dat was de reden voor Forum om de platforms op te

zetten.

Kloof verkleinenNaast de 25 succesvolle regionale

platforms is er ook een Landelijk Platform van Allochtone Ouders en Onderwijs,

dat zich buigt over de kloof tussen ouders en school. Informatieavonden over de

Cito-toets of de schoolkeuze van het kind zijn een voorbeeld van de inzet van de

PAOO.

Het werven van ouders voor deze informatieavonden gaat nog wel moeizaam,

zegt Zeki Arslan, onderwijsdeskundige van Forum. Maar hij verwacht dat de

actieve groepen ouders andere ouders zullen stimuleren ook naar deze avonden te

komen. Dat deze platforms multicultureel zijn en Nederlands als voertaal hebben

werkt voor sommigen drempelverhogend. ‘Maar’, zegt Arslan,’zodoende zullen

ouders met een verschillende etniciteit meer met elkaar optrekken.’

Ouders institutionaliseren in schoolbeleid‘Ouders van

kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs kunnen via de platforms in

gesprek komen met de leerkracht van hun kind. Met hun participatie in de

platforms zijn ze zichtbaarder voor hun omgeving. Dat heeft een positieve

werking op anderen. Ouders zullen langzamerhand institutionaliseren in de

schoolactiviteiten én betrokken worden bij de schoolprestaties van hun kind’,

zegt Arslan.

Hij vervolgt: ‘Leerlingen hebben daar baat bij. Nóg belangrijker is dat

scholen nu een aanspreekpunt hebben. Niet alleen de personele achterstand op een

school wordt daarmee aangepakt, maar ook het taalbeleid van de betrokken

ouders.’

CongresTijdens

het landelijke congres
href=”http://www.forum.nl/paoo/”>Platform Allochtone Ouders en Onderwijs
op

16 juni aanstaande wordt het visiedocument van het landelijk platform aangeboden

aan staatssecretaris van Onderwijs. Ook zal zij een Top 5 van tips vanuit de

lokale platforms ontvangen. Belangrijk is verder de ontmoeting en uitwisseling

tussen de leden van alle platforms.

Lees ook:
archief/id20107-54803/ouder-informatie-punt-advies-bij-opvoeding-en-onderwijs-van-allochtone-kinderen-sleutelfiguren-betrekken-ouders-bij-de-school.html”

target=_blank name=”Ouder Informatie Punt”>Ouder Informatie Punt: advies bij

opvoeding en onderwijs van allochtone kinderen: Sleutelfiguren betrekken ouders

bij de school
(Zorg + Welzijn Magazine, 9 juni 2004),


href=”https://www.zorgwelzijn.nl/zoek?tsge_portlet_zw_search_actionOverride=/portlets/ts/ge/search1/content/goToResult&tsge_portlet_zw_searchchannelId=20107&tsge_portlet_zw_searchitemId=71571″>Ouder

Informatie Punt Goes haalt de ouders desnoods thuis op. Mensenwerk
(Zorg +

Welzijn Magazine, 7 februari 2007),
archief/id20107-52606/vertrouwenspersoon-marion-ferber-over-allochtone-meisjes-met-schrijnende-hulpvragen-je-leert-ze-in-kleine-stapjes-emanciperen.html”

target=_blank name=”Marion Ferber”>Vertrouwenspersoon Marion Ferber over

allochtone meisjes met schrijnende hulpvragen: ‘Je leert ze in kleine stapjes

emanciperen’
( Zorg + Welzijn Magazine, 21 mei

2003)

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.