Patiënt maakt nog weinig gebruik van e-consult

Zorggebruikers maken nog maar weinig gebruik van de mogelijkheid om via e-mail of via de website vragen te stellen aan huisartsen en specialisten. Dat blijkt uit de e-Health monitor van NIVEL en Nictiz. Wat is de meerwaarde van het e-consult?

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
e-health
De meerwaarde van een e-consult ligt vooral in dat je het kan doen wanneer het jou uitkomt. - Foto: Adobestock

Huisartsen en medisch specialisten geven steeds vaker de mogelijkheid aan patiënten om via de website of via de e-mail vragen te stellen. Toch wordt van deze mogelijkheid niet veel gebruik gemaakt door patiënten. Slechts 3% van de ondervraagde zorggebruikers gaf aan dat ze van deze mogelijkheid gebruik maakten.

Internet

Zorgverleners zijn wel actief met e-health. Zo blijkt uit een onderzoek via het consumentenpanel van NIVEL en Nictiz naar het gebruik van e-health onder patiënten en zorgverleners. Zes op de tien huisartsen en 34% van de medisch specialisten gaf in 2016 aan dat bij hen via internet een vraag kon worden gesteld. Artsen kunnen een e-consult overigens declareren bij de zorgverzekeraar.

E-consult

Uit het onderzoek blijkt dat 6 op de 10 zorggebruikers denkt dat een e-consult gemakkelijk te combineren is met de dagelijkse activiteiten. Ze vinden bovendien (62%) dat een e-consult er voor zorgt dat je goed kunt nadenken over de vraag die je wil stellen (60%). Ruim de helft vindt dat een e-consult eenvoudig te doen is (55%). Echter, 48% van de respondenten vindt dat je met een e-consult niet voldoende persoonlijke aandacht krijgt.

E-health wordt steeds vaker ingezet. Ook in de gehandicaptenzorg. Om gezamenlijk op te trekken in de digitale ontwikkeling voor mensen met een licht verstandelijke beperking, hebben zorgverleners Ambiq, ASVZ en Reik samen met e-health platform Jouw Omgeving een expertisenetwerk opgericht. Lees meer>>

Meerwaarde

Het blijkt trouwens wel dat het gebrek aan persoonlijke aandacht voor de zorggebruikers met e-health ervaring een minder groot probleem dan voor de groep zonder ervaring. De meerwaarde van een e-consult ligt volgens de zorggebruikers vooral in dat je het kan doen wanneer het jou uitkomt. De meerwaarde van een telefonisch consult zien zorggebruikers vooral in het persoonlijk contact.

Bekendheid

De conclusie van de onderzoeker is dat het lage gebruik van e-health vooral veroorzaakt wordt doordat een groot deel niet op de hoogte is van de mogelijkheid van een e-consult. Het is dan ook belangrijk dat zorgverleners meer bekendheid geven aan de mogelijkheden van e-health.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.