Ombudsman: ‘Van loket naar loket door gebrek aan deskundige hulp’

‘Bas paste niet in het hokje van de wet- en regelgeving en werd doorgeschoven van het ene naar het andere loket.’ In het rapport “Zorgen voor burgers” haalt de Nationale ombudsman uit naar het nieuwe zorgstelsel, dat burgers uitsluit. De ombudsman roept op tot praktische oplossingen door integraal en “warm” te werken en gebruik te maken van een overbruggingsbudget.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
foto: AdobeStock

Er wordt door instanties en door professionals te veel in hokjes, vanuit stelsels en eigen domeinen gedacht. Dat is de conclusie van de Nationale ombudsman in het rapport ‘Zorgen voor burgers”. Het nieuwe zorgstelsel heeft er niet voor gezorgd dat de burgers de zorg krijgen die nodig is, vooral als het gaat om complexe zorgvragen. ‘Cliënten worden heen en weer gepingpongd tussen instanties.’

Van kastje naar de muur

Het rapport van de Ombudsman begint met de zorgval van Bas, een jongen met een licht verstandelijke beperking die 18 jaar wordt en onder een andere zorgwet komt te vallen. Aanvragen voor

0
958

Wil je dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen. Wil je dit?

Ben je al abonnee? Log dan in en lees verder

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.