Nederlanders meer betrokken bij samenleving dan ze zelf denken

Zes op de zeven Nederlanders hebben in 2006 activiteiten verricht die op maatschappelijke betrokkenheid duiden. Zij deden vrijwilligerswerk, doneerden aan goede doelen of hielpen een zieke of gehandicapte als mantelzorger. 54 Procent vindt zichzelf maatschappelijk betrokken.
Nederlanders meer betrokken bij samenleving dan ze zelf denken

De meeste Nederlanders hebben echter het idee dat

hun buren, collega’s of anderen niet zo idealistisch zijn als zijzelf.

Slechts twintig procent schrijft de Nederlanders maatschappelijke betrokkenheid

toe.

Goede doelen

Dat blijkt uit onderzoek van Trendbox op verzoek van

de Stichting Ideële Reclame (SIRE)

, die dit jaar veertig jaar bestaat. Het bureau ondervroeg 502

Nederlanders tussen 18 en 70 jaar. 71 Procent van de ondervraagden blijkt aan

een of meer goede doelen geld te geven. Het totaalbedrag dat zij daarvoor

uittrekken, is gemiddeld ruim 170 euro.

Vrijwilligers

Bijna de helft doet vrijwilligerswerk, bijvoorbeeld voor de

sportclub, en dertig procent is als mantelzorger actief. Het gemiddeld aantal uren mantelzorg

is ruim tien uur per week, waarvan vooral de ouders en mensen in de eigen

straat profiteren. Meedoen aan een demonstratie is aanzienlijk minder populair.

Slechts drie procent heeft eens op die manier zijn maatschappelijke betrokkenheid

getoond.

Ideële reclame

De stichting SIRE wil mensen aan het denken zetten met ideële,

niet-commerciële campagnes. De stichting heeft geen banden met de overheid

of andere organisaties. Tot de bijna honderd campagnes die ze sinds 1967 heeft

gevoerd, behoren ‘De maatschappij dat ben jij’, ‘Je bent een rund als je met

vuurwerk stunt’ en ‘Kort lontje’.

‘U mag het zeggen’

Vandaag lanceert SIRE haar jubileumcampagne ‘U mag het zeggen’. Daarin

roept zij tot eind september Nederlanders op hun maatschappelijke betrokkenheid

te laten zien door actief onderwerpen van zorg aan te dragen voor de

SIRE-campagne in 2008. De stichting draait daarmee voor één keer de rollen om:

burgers en niet SIRE bepalen het onderwerp van een campagne.

Uit de vijf thema’s die de meeste stemmen krijgen, kiest een jury van

deskundigen op het gebied van de media en de communicatie het thema voor de

SIRE-campagne in 2008. (ANP)

Lees ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis

Zorg + Welzijn Nieuwsbrief
. Daarvoor kunt u zich


href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier

aanmelden
.
href=”http://vedm.net/click2?l=tBufb&m=emxn&s=YKpyQ3″ target=_blank

name=Nieuwsbrief>Door hier te klikken leest u de laatste editie
.

Wilt u reageren? Klik dan hier
href=”mailto:zorgenwelzijn@reedbusiness.nl”>zorgenwelzijn@reedbusiness.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.