Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Moskeeschool en wijk moeten beter samenwerken

Moskeeën moeten zorgen voor een beter pedagogisch klimaat. De ouders moeten meer betrokken worden bij de lessen die kinderen krijgen en leerkrachten moeten meer aandacht besteden aan wat het betekent om te leven als moslim in Nederland. Ook moeten de moskeeën meer aansluiting zoeken bij instellingen in de wijk, zo blijkt uit onderzoek.
Moskeeschool en wijk moeten beter samenwerken


Het Verwey-Jonker

Instituut
heeft in opdracht van de gemeente Rotterdam en in samenwerking met

Forum een onderzoek uitgevoerd

naar de pedagogische kwaliteit van twee Marokkaanse en een Turkse moskee in

Rotterdam. Aanleiding daarvoor was een incident vorig jaar rondom de toepassing

van een fysieke straf in de Othman moskee.

Onderzoek

Vragen vanuit de gemeenteraad noopten het (vorige) college ertoe om een

onafhankelijk onderzoek te laten instellen. Eerder werd een eerste deelonderzoek

gepresenteerd over de Othman moskee, nu is het complete onderzoek gereed dat

bestaat uit vergelijkende onderzoeken naar het pedagogische klimaat in drie

moskeeën.

Aanbevelingen

De aanbevelingen op grond van de drie onderzoeken zijn in grote lijnen

hetzelfde. Een betere samenwerking tussen de verschillende relevante

instellingen in de wijk, en ook de moskeeën, moet onder andere zorgen voor een

beter pedagogisch klimaat en meer betrokkenheid van de ouders.

Eenheid

Verder moet er meer eenheid komen in het lesprogramma en de lesmaterialen.

Het Verwey-Jonker Instituut vindt dat vooral lesmateriaal moet worden ontwikkeld

waarin het leven als moslim in Nederland beter in beeld komt. Ook zouden de

lessen mede in het Nederlands moeten worden gegeven. Dat is volgens het

instituut belangrijk omdat kinderen het Nederlands vaak beter beheersen en

daardoor meer aan de lessen kunnen hebben. Ook zou het de overbrugging tussen

hun twee werelden vergemakkelijken.

Plaatsbepaling

De pedagogische kwaliteit van de leerkrachten kan worden verbeterd door

middel van cursussen en trainingen. Het instituut stelt voor een website te

ontwikkelen om de leerkrachten te ondersteunen. Ook beveelt het instituut

dringend aan om methodieken te ontwikkelen met betrekking tot de plaatsbepaling

als moslim in Nederland.

Links


portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuws/tsge_portlet_zw_news1_1search/true/tsge_portlet_zw_news1_1channelId/5601/tsge_portlet_zw_news1_1id/55543/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>Moskee

geeft westerse wereld prominentere plaats
(19 april)

Meer weten? Lees dan ook de
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis

Zorg + Welzijn Nieuwsbrief
. Daarvoor kunt u zich
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier

aanmelden
.
target=_blank>Door hier te klikken leest u de laatste editie

Downloads

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.