Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Mantelzorger is 4 uur per week kwijt aan geregel: ‘Gekmakende bureaucratie’

Een mantelzorger is gemiddeld 4 uur per week bezig met regeltaken. 4 op de 10 mantelzorgers geeft aan dat het hen moeite kost om deze taken te doen. 5% geeft zelfs aan dat het hen nu al niet goed lukt. MantelzorgNL wil dat deze ‘regelkolder’ stopt.
Mantelzorger is 4 uur per week kwijt aan geregel
Door de risico’s te herkennen kun je als professional scherper zijn op overbelasting van mantelzorgers. Afbeelding van Karlaage Isaksen via Pixabay.

Stapels formulieren in onbegrijpelijke taal, bewijs aanleveren dat je wel écht voor je naaste zorgt en organisaties die langs elkaar heen werken. Mantelzorgers krijgen er allemaal mee te maken, blijkt uit de meest recente peiling van het Nationaal Mantelzorgpanel. Het kost de ondervraagde mantelzorgers gemiddeld 4 uur per week.

Angst voor fraude

Daarnaast geeft ruim een derde van de mantelzorgers aan dat ze eens of meerdere keren hebben moeten aantonen dat ze mantelzorger zijn. Dat komt onder meer uit angst voor misbruik of fraude met bijvoorbeeld zorgverlof. Dit levert strenge controles op. ‘Vaak wordt er gevraagd om een schriftelijke verklaring van een arts, terwijl (huis)artsen eenzijdig hebben besloten deze verklaring niet meer af te geven. Dat zorgt er in meer dan de helft van de situaties voor dat mantelzorgers op zoek moeten naar een formulier dat niet bestaat’, signaleert MantelzorgNL. Dit wordt bestempeld als ‘regelkolder’.

Maximale ondersteuning

Bestuurder Esther Hendriks roept op dat de 5 miljoen mantelzorgers in Nederland maximaal ondersteund moeten worden, juist om frustratie en overbelasting van mantelzorgers te voorkomen. ‘Want zo lang mantelzorgers het huis schoonhouden, de steunkousen aantrekken en zorgen voor een dagritme kunnen mensen zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Maar in de praktijk belasten we mantelzorgers juist 4 uur in de week met brieven in onbegrijpelijke taal, ingewikkelde regels en bizar veel loketten. Deze gekmakende bureaucratie moet stoppen.’

Petitie

Om die reden start de belangenvereniging een petitie, waar organisaties als Alzheimer Nederland, Mantelzorgelijk, Patiëntenfederatie Nederland, Per Saldo en Seniorencoalitie (ANBO, KBO-PCOB, Koepel Gepensioneerden, NOOM, SOMNL) zich al bij hebben aangesloten. De petitie is in aanloop naar de Dag van de Mantelzorg op 10 november opgestart.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en praktische inzichten voor sociaal werkers met de gratis online nieuwsbrieven van Zorg+Welzijn, het vakmedium voor professionals in het sociaal domein.>>

De oproep is dat zorgprofessionals gaan communiceren in begrijpelijke taal en zelf contact opnemen met collega-organisaties, in plaats van de mantelzorger weer door te verwijzen naar het volgende loket. Daarnaast wil MantelzorgNL dat beleid op elkaar wordt afgestemd zodat ‘de mantelzorger niet verstrikt raakt in regels en tegenstrijdige eisen’. Een laagdrempelige toegang tot hulp, met ‘minimale bewijslast’ hoort daar volgens de initiatiefnemers ook bij.

Al die ingewikkelde formulieren zijn voor mantelzorgers die laaggeletterd zijn nog eens extra vervelend. En laaggeletterdheid is toch al een blinde vlek in het sociaal domein. Terwijl 1 op de 6 Nederlanders laaggeletterd is. Het wordt dan ook vaak verhuld. Maar er zijn wel veel signalen waar je laaggeletterdheid aan kunt herkennen.

Risicofactoren

Door de risico’s te herkennen op overbelasting kun je als professional scherper zijn. Risicofactoren zijn bijvoorbeeld als een mantelzorger zorg draagt voor iemand met een langdurige ziekte in combinatie met onvoorspelbaar gedrag, zoals een persoon met dementie. Heeft iemand een klein sociaal netwerk? Ook dat kan een risicofactor zijn, want dan komt de zorg vaak alleen op diegene aan en ligt vereenzaming op de loer. Ook het combineren van zorgtaken met werk, studie of gezin kunnen de druk vergroten. Sowieso neemt de druk op mantelzorgers, ook door demografische ontwikkelingen, de komende jaren alleen maar toe, vertellen Natalia Vermeulen en Hanneke de Boer van MantelzorgNL in dit verhaal over overbelasting in de mantelzorg.

Kern van mantelzorg

Sociaal werkers kunnen daarom juist van waarde zijn, vindt dr. ir. Rick Kwekkeboom, lector Langdurige zorg en ondersteuning bij de Hogeschool van Amsterdam. Sociaal professionals die werkzaam zijn in de langdurige zorg – bijvoorbeeld als persoonlijk begeleider, activiteitenbegeleider, casemanager dementie of ggz-agoog – kunnen als geen ander ondersteuning bieden, legt Kwekkeboom uit in dit stuk over ondersteuning van mantelzorgers. ‘Mantelzorg draait er in de kern om dat je iemand helpt bij het behouden van zijn zelfstandigheid en eigen regie. En bij zijn participatie in de samenleving. Op dat vlak zijn sociaal werkers bij uitstek deskundig.’

Sociaal werkers zijn toegerust

Bovendien zijn sociaal werkers goed toegerust om mensen langdurig bij te staan in situaties die niet meer verbeteren. Ze hebben de agogische vaardigheden om in gesprek te gaan én te blijven met mantelzorgers. Kwekkeboom: ‘Dat onderscheidt hen van zorgprofessionals, die juist vaak gericht zijn op het zo snel mogelijk “beter maken” van mensen.’

Als zorgverlener liggen nu en in de toekomst steeds meer kansen in de samenwerking met het netwerk van je cliënt. Dat vraagt wel een andere rol van jou. Op het congres Samenwerken met de Mantelzorger op 6 maart 2024 gaan we in op vragen die jij in jouw dagelijkse werk tegenkomt: wat hebben een mantelzorger en zorgverlener nodig voor een betere samenwerking? Hoe kom je op een goede manier met elkaar in gesprek? Wat kan je van een mantelzorger wel/niet vragen, en hoe kan hij/zij beter omgaan met de cliënt?

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.