We staan nu veel meer naast de cliënt’

Regels, protocollen, afvinklijsten. Er gaat in zorg en welzijn veel aandacht naar uit. Dat moet anders kunnen, dachten ze bij Philadelphia. Vier jaar geleden introduceerde de zorginstelling voor mensen met een verstandelijke beperking een nieuwe manier van werken: regelarme zorg. ‘Het komt er eigenlijk op neer dat we weer op ons gezonde verstand vertrouwen.’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

‘O’ze hebben weer een nieuw kunstje bedacht’, dacht activiteitenbegeleidster Judith Berghuis sceptisch, toen bijna vier jaar geleden de regelarme zorg bij Philadelphia werd geïntroduceerd. Inmiddels is zij he-le-maal om en groot voorstander van deze ‘verfrissende’ aanpak. ‘Het werkt echt. We houden meer tijd over voor de cliënt en mijn baan is er leuker door geworden.’

Philadelphia introduceerde in 2014 het begrip regelarm binnen de hele organisatie. ‘Daaraan ging een zoektocht vooraf naar onze visie als zorginstelling’, vertelt Gerrit Leene, inspirator regelarme zorg bij Philadelphia. Want die waren we wat kwijt.’ Net als bij veel andere instellingen was er een cultuur

0
17

Wil je dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen. Wil je dit?

Ben je al abonnee? Log dan in en lees verder

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.