Onderzoek: Jongeren helpen door verbinding en samen leren

In de Utrechtse ‘krachtwijk’ Hoograven werkten professionals en vrijwilligers samen om met name Marokkaanse kinderen en jongeren op het rechte pad te houden. Ali Karatas deed hier actief aan mee én schreef er zijn proefschrift over. Samenwerken van onderop levert veel op, maar kent ook grenzen.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Foto: Fotolia

Wat hield dit project ‘Leerteam Hoograven’ in?

‘In het Leerteam werkten verschillende organisaties samen: voetbalvereniging, welzijnsorganisatie, brede school, jongerenwerk, buurtmoskee en gemeentelijk wijkbureau. Kleine teams gingen aan de slag met activiteiten rondom voetbal, omdat dit populair is bij de jongeren. Het doel was dichter op hun leefwereld te zitten en meer zichtbaar te zijn op ontmoetingsplekken.’

Wat was jouw rol?

‘Ik heb actief geparticipeerd in het project, onder andere als verenigingsondersteuner bij de voetbalvereniging en als trekker binnen het Leerteam. Tegelijkertijd was ik met mijn promotieonderzoek bezig.’

Wat heeft het project opgeleverd?

‘Vooral meer onderling contact en vertrouwen in de

0
94

Wil je dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen. Wil je dit?

Ben je al abonnee? Log dan in en lees verder

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.