Bijstand moet meer dan een uitkering zijn

Gebruik de bijstandsrelatie om kwetsbare mensen werkelijk vooruit te helpen in hun leven, vindt hoogleraar Monique Kremer. Maak van de klantmanager een sociaal werker.

Logisch eigenlijk. Wanneer mensen een uitkering aanvragen, ontstaat contact tussen burger en overheid. En dat contact biedt – in principe – de kans die mensen vooruit te helpen in hun leven. Maar hoogleraar Monique Kremer (zie kader) stelt in een onderzoek voor de gemeente Amsterdam vast dat die kans in Nederland onvoldoende wordt benut. Gemeenten als Amsterdam en Rotterdam zetten stappen in de goede richting, maar de bijstand zou volgens Kremer veel meer moeten zijn dan een inkomensvoorziening. ‘De helft van de mensen in bijstand zegt zich ziek te voelen, niet erkend, heeft vaak schulden. Wij constateerden dat zij weliswaar

0
454

Wil je dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen. Wil je dit?

Ben je al abonnee? Log dan in en lees verder