In de schoolbanken: Meer regie voor cliënt en medewerker

Vroeger was het simpel: de hulpverlener wist wat goed was voor de ggz-cliënt. En de manager bepaalde wat goed was voor zijn medewerkers. Maar die tijden zijn voorbij. Zowel de cliënt als de medewerker staan steeds vaker zelf aan het roer. Met de opleiding voor Sociaal Psychiatrisch Ondersteuner kan de ggz-professional de vaardigheden ontwikkelen die voor deze omslag nodig zijn.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
#1#41188#2#2018_39_03 I#3#022-023#4#In de Schoolbanken#5#103113#6#print

Wie heeft de sleutel van de dagbestedingsruimte: de dagbestedingscoach of de cliënten? Mag je een cliënt inzage geven in zijn eigen dossier? Welke plaats kan de ervaringsdeskundige hebben in een team, naast de andere hulpverleners en begeleiders? En hoe bevorder je de participatie van ggz-cliënten in de samenleving? ‘Dergelijke vragen zijn de laatste jaren steeds actueler geworden in de ggz’, zegt Hennie Smit, docent aan de Hogeschool Leiden. ‘Ze raken aan een belangrijk sleutelbegrip: herstel. Steeds meer ggz-organisaties bieden herstelondersteuning: ze helpen mensen met ernstige psychische problemen om zichzelf te helpen. Dit vraagt van medewerkers dat ze cliënten meer de

0
9

Wil je dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen. Wil je dit?

Ben je al abonnee? Log dan in en lees verder

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.