Cliëntencolumn: C’est le ton qui fait le traitement

In een ander tijdperk, dat van de Algemene Bijstandswet en de Wet Werk en Bijstand, konden brieven van de Amsterdamse sociale dienst hard aan komen bij de klanten. Sinds een paar jaar kiest de gemeente voor een meer klantvriendelijke toonzetting.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs41196-018-0091-x/MediaObjects/41196_2018_91_Fig1_HTML.jpgAmsterdam heeft lang geworsteld met de juiste toon en terminologie. Dat begint al bij de naam van de gemeentelijke dienst zelf. Tot 2004 deed men bij de gemeente niet moeilijk en heette de sociale dienst gewoon Sociale Dienst, in de volksmond liefkozend afgekort tot ‘de soos’. Iedereen wist wat je er mee bedoelde.

Stripheld

Daarna werd deze Dienst Werk en Inkomen en kon men in het personeelsblad rubrieken lezen als ‘de Dwialoog’. Het duurde jaren voordat de nieuwe naam was ingeburgerd. Populair werd deze nooit, ondanks de op een stripheld gebaseerde ‘DWI-man!’, die de minima moest informeren over gemeentelijke voorzieningen.

0
17

Wil je dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen. Wil je dit?

Ben je al abonnee? Log dan in en lees verder

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.