Integratie van kinderen met beperkingen in onderwijs onvoldoende’

'Begeleiders van kinderen met ernstige meervoudige beperkingen moeten extra worden bijgeschoold om de integratie in het speciaal onderwijs te bevorderen', stelt Annemarie Tadema. 'Zij moeten vanuit hun studie de juiste handvatten meekrijgen om de integratie te doen slagen.'
‘Integratie van kinderen met beperkingen in onderwijs onvoldoende’

Door Esther van Andel – Annemarie Tadema

deed onderzoek naar de integratie van kinderen met een ernstige

verstandelijke en meervoudige beperkingen (EVMB) in het onderwijs. Ze

promoveerde begin juni aan de
name=RUG>Rijksuniversiteit Groningen

.

Aanbod beter afstemmen In 2003 werd de
href=”http://www.oudersenrugzak.nl/rugzak.html” target=_blank name=lgf-wet>Wet

op de Leerlinggebonden Financiering


ingevoerd, in

de volksmond ‘de rugzak’. Dit om kinderen met een beperking beter

toegang te verlenen tot reguliere voorzieningen, zoals het speciaal onderwijs.

Maar uit onderzoek van Tadema blijkt dat de integratie van deze kinderen

in het speciaal onderwijs niet naar wens verloopt. Tadema: ‘De integratie van

deze kinderen – met een IQ tot 35 en een meervoudige handicap – kan best werken,

maar de kennis, expertise en faciliteiten moeten daarvoor wel aanwezig

zijn.’

Lijst kindkenmerkenOm onderwijs beter op de kinderen

af te stemmen heeft Tadema een lijst kindkenmerken ontwikkeld. ‘Dit is een

hulpmiddel om het kind in kaart te brengen en te kijken op welke gebieden de

begeleiding zich (voornamelijk) moet richten. Hierdoor kan goed worden

aangesloten bij de individuele mogelijkheden en behoeften van het kind’, zegt

Tadema. Zo’n instrument was er niet maar wordt volgens de onderzoekster nu al

gebruikt.

CurriculumNaast de lijst kindkenmerken komt Tadema met

een curriculum. ‘Dit is een raamwerk dat voor elk kind moet worden ingevuld.

Hierin staan de leerdoelen en diverse formats en activiteitenkaarten waar

begeleiders ideeën uit kunnen halen. Op basis van dit curriculum kan een verder

plan uitgestippeld worden.’

Te lang op kinderdagcentrum

Het derde aspect van het onderzoek betrof de gevolgen

voor kinderen met EVMB na het loslaten van de ondergrens in het onderwijs. ‘De

maatregelen die de overheid neemt om onderwijs voor deze groep mogelijk te maken

zijn onvoldoende. Het curriculum en de lijst kindkenmerken versnellen dit proces

en zijn daarom verspreid op alle
href=”http://speciaalonderwijs.kennisnet.nl/cluster3″ target=_blank

name=”cluster drie scholen”>cluster drie scholen

(onderwijsinstellingen

voor leerlingen met EVMB).’

Onderwijs beter afstemmen Niet alleen begeleiders

of docenten moeten worden bijgeschoold. Ook stelt Tadema dat opleidingen meer aandacht

moeten besteden aan het speciaal onderwijs. ‘Er wordt weinig aandacht besteed

aan het onderwijs aan mensen met een beperking. Je moet toekomstige begeleiders

en docenten de juiste handvatten meegeven’, aldus

Tadema.

Lees ook:
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/archief/id20107-54946/kritiek_zwelt_aan_rondom_leerlinggebonden_financiering_de_bureaucratie_nekt_het_rugzakje.html”>Kritiek

zwelt aan rondom leerlinggebonden financiering: ‘De bureaucratie nekt het

rugzakje’
(Zorg + Welzijn Archief, 17 maart 2004).

Lees ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis

Zorg + Welzijn Nieuwsbrief
. Daarvoor kunt u zich


href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier

aanmelden
.
href=”http://vedm.net/click2?l=kPiM3&m=6D7l&s=7Yva7b”>Door hier te

klikken leest u de laatste editie.

Wilt u reageren? Klik dan hier
href=”mailto:zorgenwelzijn@reedbusiness.nl”>zorgenwelzijn@reedbusiness.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.