Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Idriss Nor (DOEN): ‘Sociale sector zet volgende stap samen met bedrijfsleven’

Hoe maak je partnerschappen met bedrijven duurzaam? Welke inkomsten genereer je als maatschappelijke organisatie? Het zijn twee vragen die voorbij komen tijdens de workshop van Idriss Nor (Stichting DOEN) tijdens het komende Zorg + Welzijn-congres ‘Kapitaal en succesvol partnerschap’.
Idriss Nor (DOEN): 'Sociale sector zet volgende stap samen met bedrijfsleven'

Door Ephraïm Patty – De onbekendheid van non profit-instellingen met het bedrijfsleven was zo’n twee jaar gelden nog het grootste probleem, zei Idriss Nor toen. Maar volgens de teammanager Cultuur, Welzijn & Sociale Cohesie van Stichting DOEN zijn de tijden veranderd. ‘Het komt nu vooral aan op duurzaamheid.’

Managers
Volgens Nor is er in twee jaar tijd aardig wat gebeurd op het gebied van samenwerking van bedrijven en maatschappelijke organisaties. ‘Het is inmiddels een thema waar men in de gehele sector en in het bedrijfsleven over nadenkt. Zo hebben grote bedrijven als KPMG managers die zich hier speciaal mee bezighouden.’

Structureel
Nor vindt het goed dat grote bedrijven zich hier op die manier mee bezig houden. ‘Het aantal partnerschappen is gestegen en het thema is bekender. Maar bij kleinere maatschappelijke instellingen en bedrijven gebeurt dit niet structureel genoeg. Terwijl je juist die bedrijven moet hebben’, stelt hij. ‘Veel middelgrote en kleine ondernemingen willen zich wel verbinden aan organisaties maar hebben geen tijd om gericht te zoeken naar een langdurige samenwerking.’

Presenteren
Profilering speelt hierin een belangrijke rol, vertelt Nor. ‘Maatschappelijke organisaties zouden meer na moeten denken bij welk bedrijf ze zouden passen en vice versa.’ Maar het grootste probleem ligt volgens Nor toch vooral in het aangaan van duurzame partnerschappen. ‘Want blijft het bij een eenmalig contact of ga je samen verder? Dat zijn de vragen waar we nu tegenaan lopen. Door na te denken over hun toegevoegde waarde als non-profitorganisatie, hun marktpositie en door de juiste keuze te maken, kunnen non-profitinstellingen een duurzame relatie opbouwen met commerciële organisaties.’

Beursvloer
Maatschappelijke ondernemingen en commerciële bedrijven kunnen van elkaar leren, denkt Nor. Maar die samenwerking moet niet eenmalig zijn. Om langdurige samenwerking te bewerkstelligen, startte de Stichting DOEN samen met de Rabobank Foundation in 2005 Goede Zaken®.‘Goede Zaken biedt landelijk gratis workshops aan voor maatschappelijke organisaties. Hierin leren ze samen te werken met het bedrijfsleven.’ De workshops kunnen ook worden gebruikt als voorbereiding op een zogenaamde lokale beursvloer. ‘Bedrijven en maatschappelijke organisaties kunnen hier rustig met elkaar praten en aangeven wat hun sterke kanten zijn. En als je je daarop voorbereidt, ben je al meteen bezig met een goede profilering.’

Volgende stap
De workshop die Nor zal geven tijden het congres, is met name voor organisaties die al enige ervaring hebben met de samenwerking met het bedrijfsleven en op zoek zijn naar de volgende stap. Tijdens de workshop komen de ervaringen uit vier jaar training Goede Zaken aan bod. ‘Het is gewoon zonde om niet verder te denken nu er inmiddels meer wordt samengewerkt. Dat is namelijk pas een eerste stap.’ Volgens Nor is het cruciaal om te zoeken naar partijen die bij elkaar passen. ‘Als alleen maar één van de twee betrokken partijen er beter of rijker van wordt, is het gauw gedaan met de samenwerking. Beide partijen moeten er wat voor terugkrijgen.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.