Hulpverleners weten zich geen raad met lastpakken

Professionals in de geestelijke gezondheidszorg weten niet goed hoe ze moeten omgaan met 'moeilijke patiënten'. Ze kennen allemaal wel voorbeelden van patiënten die onbereikbaar, claimend, manipulatief of agressief zijn, maar het ontbreekt hun aan technieken voor het omgaan daarmee.
Hulpverleners weten zich geen raad met lastpakken

Dat concluderen Bauke Koekkoek, Berno van Meijel en Giel Hutschemaekers in

het februarinummer van het
target=_blank>Maandblad Geestelijke volksgezondheid
. De auteurs

doorzochten een grote hoeveelheid

Engelstalige én Nederlandstalige literatuur over ‘moeilijke patiënten’. (Tekening

Berend Vonk)

Verschillende typen

In die wetenschappelijke publicaties gaat het over verschillende typen

lastige klanten: ‘zorgwekkende zorgmijders’, ‘hinderende hulpeisers’ en

‘ambivalente aandachttrekkers’. Laatstgenoemden zijn meestal vrouwen; de

anderen daarentegen meestal mannen.

Geen definitie

De onderzoekers merken op dat in de literatuur geen definitie te vinden is

van ‘een moeilijke patiënt’. Volgens hen moeten zulke kenmerken niet zozeer

worden gezocht in het karakter van de patiënten als wel in de aard van het

contact tussen hen en hun hulpverleners.

Buiten verwachtingen

Wanneer hulpverleners een patiënt ‘moeilijk’ noemen, zeggen ze eigenlijk

dat deze zijn of haar ‘rol’ niet goed speelt – dat hij of zij niet doet wat van

hem of haar wordt verwacht.

Dat is opmerkelijk, zeggen de auteurs, want de geestelijke gezondheidzorg

is toch juist bedoeld voor mensen die zich in de samenleving niet goed staande

kunnen houden? Kennelijk mag je ook in de psychiatrie niet al te ‘gek’

zijn.

Gemengde gevoelens

Psychiatrische patiënten die zich ‘lastig’ gedragen,

roepen gemengde gevoelens op bij hun hulpverleners: bezorgdheid maar ook

ergernis. Beide reacties kunnen ten koste gaan van de kwaliteit van de zorg:

ergernis leidt er vaak toe dat patiënten geen zorg krijgen, terwijl bezorgdheid

ertoe leidt dat ze méér zorg krijgen. Dat laatste is lang niet altijd goed.

‘Lastige klanten’ hebben zorg maar ook grenzen nodig, zo stellen de

auteurs. Hulpverleners kennen te weinig technieken of strategieën om daarvoor te

zorgen.

Bron:
target=_blank>Maandblad Geestelijke volksgezondheid (MGv)

, een uitgave van het Trimbos-instituut.

Lees ook:
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/tsge_portlet_zw_search1_3_actionOverride/___2Fportlets___2Fts___2Fge___2Fsearch1___2Fcontent___2FgoToResult/_windowLabel/tsge_portlet_zw_search1_3/tsge_portlet_zw_search1_3channelId/20107/tsge_portlet_zw_search1_3itemId/51981/_desktopLabel/zorgwelzijn/_pageLabel/tsge_page_archief/index.html”

target=_blank>Bemoeizorg-onderzoek toont nadelen dwangopnames aan: ‘Zorgmijders

zijn met tact vrijwillig te behandelen’
(Zorg + Welzijn Magazine, 16 oktober

2002),
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/tsge_portlet_zw_search1_3_actionOverride/___2Fportlets___2Fts___2Fge___2Fsearch1___2Fcontent___2FgoToResult/_windowLabel/tsge_portlet_zw_search1_3/tsge_portlet_zw_search1_3channelId/20107/tsge_portlet_zw_search1_3itemId/52543/_desktopLabel/zorgwelzijn/_pageLabel/tsge_page_archief/index.html”

target=_blank>Tentoonstelling ‘Paradijsvogels of zorgwekkende zorgmijders?’:

Gekrenkt uit het gewone leven gestapt
(Zorg + Welzijn Magazine, 26 oktober

2005),
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/tsge_portlet_zw_search1_3_actionOverride/___2Fportlets___2Fts___2Fge___2Fsearch1___2Fcontent___2FgoToResult/_windowLabel/tsge_portlet_zw_search1_3/tsge_portlet_zw_search1_3channelId/20107/tsge_portlet_zw_search1_3itemId/54302/_desktopLabel/zorgwelzijn/_pageLabel/tsge_page_archief/index.html”

target=_blank>RMO adviseert het kabinet onorthodoxe hulpverlening aan meest

kwetsbare mensen: Vechten tegen wantrouwen in de hulpverlening
(Zorg +

Welzijn Magazine, 11 juli 2001)

Meer weten? Lees dan ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis

Zorg + Welzijn Nieuwsbrief
. Daarvoor kunt u zich


href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier

aanmelden
.
href=”http://vedm.net/click2?l=0jtZ3&m=NoIT&s=YKpyQ3″ target=_blank

name=Nieuwsbrief>Door hier te klikken leest u de laatste

editie
.

Reageer op dit bericht:
href=”mailto:zorgenwelzijn@reedbusiness.nl”>zorgenwelzijn@reedbusiness.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.