Hoe los je het personeelstekort op? Arkin zet BN’ers in

Met de inzet van dertien bekende Nederlanders die open vertellen over hun psychische stoornis voert ggz-organisatie Arkin een bijzondere werving- en destigmatiseringscampagne. Van 21 tot en met 23 november zijn de specialisten van Arkin én de BN’ers live te ontmoeten in het ‘pop up’ Recruitment Agency Mensoloog.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Foto: Arkin

Oud-voetballer en voetbalanalist Wim Kieft kampte jarenlang met een cocaïneverslaving. Televisiemaker Filemon Wesselink heeft een autismestoornis, schrijfster Heleen van Royen is psychosegevoeligheid en schrijver en televisiemaker Özkan Akyol had een ontwrichte jeugd.

Stigma doorbreken en personeel werven

Met de inzet van deze, en nog meer, BN’ers, die open vertellen over hun psychische problemen, wil ggz-organisatie Arkin het stigma rond psychische stoornissen doorbreken én personeel werven. De boodschap: De mens is meer dan zijn stoornis en Arkin zoekt mensen, mensologen, die dat ook vinden, die de mens zien achter de stoornis.

Personeelsschaarste

De personeelstekorten in de ggz zijn groot – en dreigen alleen maar groter te worden. ‘Ik heb standaard honderd vacatures open staan’, zegt Janneke Ipema, recruitment manager bij Arkin, een grote ggz-organisatie in en rond Amsterdam met twaalf specialismen en 4200 medewerkers. Met name GZ-psychologen, verpleegkundigen en artsen zijn schaars.

Hoge werkdruk

Volgend jaar heeft Arkin achthonderd man nieuw personeel nodig, becijferde Ipema. Ongeveer net zo veel als vorig jaar. Dat lukte toen, met kunst- en vliegwerk, zoals de inzet van veel uitzendkrachten en zzp’ers. Ook zet Arkin in op meer zelf opleiden. Voor de medewerkers betekent dit een hoge werkdruk waardoor de veiligheid, continuïteit en structuur in het geding komen.

Ambassadeurs

De nood is dus hoog, vandaar deze opvallende campagne met de inzet van dertien BN’ers als ambassadeurs voor de twaalf specialismen die Arkin in huis heeft. Ze zijn te zien op social media, op abri’s en laten van zich horen in de podcastserie Specialisme Mens waarvoor ze in gesprek gaan met specialisten van Arkin.

Pop-up-event

En van 21 tot en met 23 november zijn beiden, BN’ers en specialisten van Arkin, te ontmoeten in het Recruitment Agency Mensoloog dat voor drie dagen neerstrijkt in De Hallen in Amsterdam. Hier zullen ook recruiters van Arkin aanwezig zijn om mensen te informeren over – en te enthousiasmeren voor –  werken bij Arkin. Ipema: ‘De bedoeling is een heel laagdrempelig pop-up-event, voor iedereen die geïnteresseerd is in de ggz.’

Stigma

Met de inzet van de bekende ambassadeurs wil Arkin ook het stigma dat nog altijd heerst rond psychische stoornissen doorbreken. Er is bovendien een verband tussen dit stigma en de personeelstekorten, denkt Ipema. ‘Op opleidingen voor bijvoorbeeld verpleegkundigen staat de ggz vaak onderaan het verlanglijstje. Studenten associëren het met eng en gevaarlijk, met “werken met gekken”, merken we tijdens gastlessen. De drempel is hoog. Als mensen eenmaal binnen zijn geweest en beter weten wat het werk inhoudt, zijn ze vaak wel “om”, maar ze daadwerkelijk binnen krijgen, is lastig.’

Drempel verlagen

Met het pop-up-event Recruitment Agency Mensoloog hoopt Arkin die eerste drempel vast te slechten. De verwachting is minimaal honderd bezoekers per dag, zegt Ipema. ‘En ik hoop dat het tweehonderd sollicitaties oplevert van wie er minstens vijftig geschikt zijn.’

De podcasts met de dertien BN’ers zijn nog tot 1 maart te beluisteren op Spotify en via: werkenbijarkin.nl/loopbaan/. Het Recruitment Agency Mensoloog is van 21 tot en met 23 november van 08.000 uur tot 20.00 uur te bezoeken in De Hallen, Hannie Dankbaarpassage 5 in Amsterdam.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.